چگونه بانک های مرکزی بر بازار فارکس تأثیر می گذارند


بازبینی شده توسط نیک کاولی در 9 دسامبر 2021

بانک مرکزی برای ثبات بازار فارکس حیاتی است

نقش بانک های مرکزی در بازار ارز

بانک های مرکزی عمدتاً مسئول حفظ تورم به نفع رشد اقتصادی پایدار هستند و در عین حال به ثبات کلی سیستم مالی کمک می کنند. بانک‌های مرکزی در مواقعی که لازم بدانند، طبق «چارچوب سیاست پولی» تعریف شده، در بازارهای مالی مداخله خواهند کرد. اجرای چنین سیاستی توسط معامله گران فارکس که به دنبال استفاده از حرکات ارزی ناشی از آن هستند، به شدت نظارت و پیش بینی می شود.

این مقاله بر نقش بانک‌های مرکزی بزرگ و چگونگی تأثیر سیاست‌های آنها بر بازار جهانی ارز متمرکز است.

بانک مرکزی چیست؟

بانک‌های مرکزی نهادهای مستقلی هستند که توسط کشورهای سراسر جهان برای کمک به مدیریت صنعت بانکداری تجاری، تعیین نرخ‌های بهره بانک مرکزی و ارتقای ثبات مالی در سراسر کشور استفاده می‌شوند.

بانک های مرکزی با استفاده از موارد زیر در بازار مالی مداخله می کنند:

  • عملیات بازار باز: عملیات بازار باز (OMO) فرآیندی را توصیف می کند که طی آن دولت ها اوراق بهادار دولتی (اوراق قرضه) را در بازار آزاد با هدف گسترش یا انقباض مقدار پول در سیستم بانکی خرید و فروش می کنند.
  • نرخ بانک مرکزی: نرخ بانک مرکزی که اغلب به عنوان تخفیف یا نرخ وجوه فدرال از آن یاد می شود، توسط کمیته سیاست پولی با هدف افزایش یا کاهش فعالیت اقتصادی تعیین می شود. این ممکن است غیر شهودی به نظر برسد، اما گرمای بیش از حد اقتصاد منجر به تورم می‌شود و این همان چیزی است که بانک‌های مرکزی قصد دارند در سطح متوسط ​​حفظ کنند.

بانک های مرکزی نیز به عنوان آخرین راه حل وام دهنده عمل می کنند. اگر دولت بدهی اندکی به تولید ناخالص ملی بانک مرکزی می تواند به دولت وام دهد تا کمبود نقدینگی موقت خود را برطرف کند.

داشتن یک بانک مرکزی به عنوان آخرین راه حل، اعتماد سرمایه گذاران را افزایش می دهد. سرمایه گذاران راحت تر از اینکه دولت ها به تعهدات بدهی خود عمل کنند و این به کاهش هزینه های استقراض دولت کمک می کند، احساس راحتی می کنند.

معامله گران FX می توانند نظارت کنید اطلاعیه بانک مرکزی از طریق تقویم بانک مرکزی

بانک های مرکزی بزرگ

بانک فدرال رزرو (ایالات متحده آمریکا)

پرچم آمریکا به نمایندگی از بانک مرکزی ایالات متحده

را بانک فدرال رزرو بر اساس نظرسنجی سه ساله بانک مرکزی در سال 2016، یا “فدرال رزرو” ریاست پرمعامله ترین ارز در جهان را بر عهده دارد. اقدامات فدرال رزرو نه تنها برای دلار آمریکا اما در مورد سایر ارزها نیز به همین دلیل است که اقدامات بانک با علاقه زیاد مشاهده می شود. فدرال رزرو ثبات قیمت ها، حداکثر اشتغال پایدار و نرخ های بهره بلندمدت متوسط ​​را هدف قرار داده است.

بانک مرکزی اروپا (اتحادیه اروپا)

پرچم اتحادیه اروپا به نمایندگی از بانک مرکزی اروپا

را بانک مرکزی اروپا (ECB) مانند هیچ چیز دیگری نیست زیرا به عنوان بانک مرکزی برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا عمل می کند. ECB حفظ ارزش یورو و حفظ ثبات قیمت ها را در اولویت قرار داده است. یورو دومین ارز پر گردش در جهان است و از این رو مورد توجه معامله گران فارکس قرار گرفته است.

بانک انگلستان

پرچم انگلیسی به نمایندگی از بانک انگلستان

را بانک انگلستان به عنوان بانک مرکزی بریتانیا فعالیت می کند و دو هدف دارد: ثبات پولی و ثبات مالی. بریتانیا با استفاده از مدل Twin Peaks هنگام تنظیم صنعت مالی عمل می کند که یکی از آنها «مرجع رفتار مالی» (FCA) و دیگری «مرجع نظارت محتاطانه» (PRA) است. بانک انگلستان به طور محتاطانه خدمات مالی را با الزام چنین شرکت هایی به داشتن سرمایه کافی و کنترل ریسک کافی تنظیم می کند.

بانک ژاپن

پرچم ژاپن به نمایندگی از بانک ژاپن

را بانک ژاپن ثبات قیمت و عملیات پایدار سیستم های پرداخت و تسویه را در اولویت قرار داده است. بانک ژاپن در تلاشی شدید برای احیای اقتصاد، نرخ بهره را زیر صفر (نرخ بهره منفی) نگه داشته است. نرخ‌های بهره منفی به افراد اجازه می‌دهد تا برای استقراض پول پول دریافت کنند، اما سرمایه‌گذاران از سپرده‌گذاری وجوه خودداری می‌کنند، زیرا این امر مستلزم هزینه است.

وظایف بانک مرکزی

بانک های مرکزی برای انجام یک مأموریت به منظور خدمت به منافع عمومی تأسیس شده اند. در حالی که ممکن است مسئولیت ها بین کشورها متفاوت باشد، مسئولیت های اصلی شامل موارد زیر است:

1) دستیابی و حفظ ثبات قیمت: بانک های مرکزی وظیفه دارند از ارزش پول خود محافظت کنند. این امر با حفظ سطح متوسط ​​تورم در اقتصاد انجام می شود.

2) ارتقای ثبات سیستم مالی: بانک های مرکزی بانک های تجاری را تحت یک سری تست های استرس برای کاهش ریسک سیستمی در بخش مالی قرار می دهند.

3) تقویت رشد متعادل و پایدار در یک اقتصاد: به طور کلی دو راه اصلی وجود دارد که یک کشور می تواند اقتصاد خود را در آن تحریک کند. اینها از طریق سیاست مالی (هزینه های دولتی) یا سیاست های پولی (مداخله بانک مرکزی). زمانی که دولت ها بودجه خود را تمام کرده اند، بانک های مرکزی همچنان می توانند سیاست های پولی را در تلاش برای تحریک اقتصاد آغاز کنند.

4) نظارت و تنظیم موسسات مالی: بانک های مرکزی وظیفه تنظیم و نظارت بر بانک های تجاری در راستای منافع عمومی را بر عهده دارند.

5) بیکاری را به حداقل برسانید: جدا از ثبات قیمت ها و رشد پایدار، بانک های مرکزی ممکن است به حداقل رساندن بیکاری علاقه داشته باشند. این یکی از اهداف فدرال رزرو است.

بانک مرکزی و نرخ بهره

بانک‌های مرکزی نرخ بهره بانک مرکزی را تعیین می‌کنند و تمام نرخ‌های بهره دیگری که افراد در وام‌های شخصی، وام مسکن، کارت‌های اعتباری و غیره تجربه می‌کنند، از این نرخ پایه ناشی می‌شوند. نرخ بهره بانک مرکزی نرخ بهره ای است که از بانک های تجاری که به دنبال استقراض یک شبه از بانک مرکزی هستند، در نظر گرفته می شود.

این تأثیر نرخ‌های بهره بانک مرکزی در زیر نشان داده شده است که بانک‌های تجاری نرخی بالاتر از نرخی که می‌توانند با بانک مرکزی تضمین کنند از افراد دریافت می‌کنند.

بانک مرکزی نرخ ارز FX را فیلتر می کند

بانک‌های تجاری برای تطابق با شکل مدرن بانکداری به نام بانکداری ذخایر کسری، باید از بانک مرکزی وجوه قرض کنند. بانک‌ها سپرده‌ها را می‌پذیرند و وام می‌دهند به این معنی که باید اطمینان حاصل کنند که پول نقد کافی برای انجام برداشت‌های روزانه وجود دارد، در حالی که بقیه پول سپرده‌گذاران را به مشاغل و سایر سرمایه‌گذارانی که به پول نقد نیاز دارند وام می‌دهند. بانک از طریق این فرآیند با در نظر گرفتن نرخ سود بالاتر برای وام ها و در عین حال پرداخت نرخ های پایین تر به سپرده گذاران، درآمد ایجاد می کند.

بانک مرکزی درصد مشخصی از کل وجوه (ذخیره) سپرده گذاران را که بانک ها ملزم به کنار گذاشتن آن هستند، تعیین می کنند و در صورت کوتاهی بانک از این میزان، می تواند با نرخ یک شبه که بر اساس نرخ سالانه است، از بانک مرکزی وام بگیرد. نرخ سود بانک مرکزی

معامله گران FX به دقت نرخ های بانک مرکزی را زیر نظر دارند زیرا می توانند تاثیر قابل توجهی بر بازار فارکس داشته باشند. موسسات و سرمایه گذاران تمایل دارند بازدهی (نرخ بهره) را دنبال کنند و بنابراین، تغییرات در این نرخ ها منجر به هدایت سرمایه گذاران به سمت کشورهایی با نرخ بهره بالاتر می شود.

چگونه بانک های مرکزی بر بازار فارکس تاثیر می گذارند

معامله گران فارکس اغلب زبان استفاده شده توسط رئیس بانک مرکزی را ارزیابی می کنند تا به دنبال سرنخ هایی در مورد اینکه آیا بانک مرکزی احتمالاً نرخ های بهره را افزایش یا کاهش می دهد یا خیر. به زبانی که به عنوان افزایش/کاهش نرخ ها تفسیر می شود به این زبان گفته می شود هاوکیش/دوویش. این سرنخ‌های ظریف به عنوان «راهنمای رو به جلو» نامیده می‌شوند و پتانسیل حرکت بازار فارکس را دارند.

معامله گرانی که معتقدند بانک مرکزی در شرف آغاز چرخه افزایش نرخ بهره است، معامله طولانی را به نفع آن ارز انجام می دهند، در حالی که معامله گرانی که پیش بینی موضع غیرقانونی بانک مرکزی دارند، به دنبال کوتاه کردن ارز هستند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این مکانیسم، بخوانید:نرخ بهره و بازار فارکس

حرکت در نرخ های بهره بانک مرکزی فرصت هایی را برای معامله گران فراهم می کند تا بر اساس تفاوت نرخ بهره بین ارزهای دو کشور از طریق تجارت انجام دهد. معامله گران Carry به دنبال دریافت سود یک شبه برای معامله یک ارز با بازده بالا در برابر یک ارز کم بازده هستند.

درباره اصول فارکس بیشتر بدانید

  • DailyFX ارائه می دهد اختصاص داده شده است تقویم بانک مرکزی نمایش تمام اعلامیه های برنامه ریزی شده نرخ بانک مرکزی برای بانک های مرکزی بزرگ.
  • از طریق اطلاعیه های مهم بانک مرکزی یا اطلاعات منتشر شده در این هفته به روز باشید ما تقویم اقتصادی.
  • انتشار داده ها توانایی انجام حرکات قابل توجه در بازار FX را دارند، اما با افزایش نوسانات، مهم است که ریسک خود را مدیریت کنید بر این اساس با یادگیری چگونه اخبار را معامله کنیم.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معاملات فارکس و گرفتن پای خود در تجارت موفق، ما را رایگان دانلود کنید راهنمای جدید برای فارکس.





منبع