هر پوینت یک دهم پیپ است

از همین روی مطمئناً کسانی که روش تکنیکال را به درستی آموخته و دارای تجربه کافی در امر معامله گری باشند، میتوانند در هر کدام از بازارهای مالی نظیر بورس، فارکس و… یکی از جذاب ترین ویژگیهای بازار فارکس برای معامله گران، ضریب اهرمی است. این سفارشات در سطوح قیمتی تعیین شده توسط معامله گر فعال میشوند. پلتفرمهای معاملاتی فارکس، همانند بازار سهام در بخش ثبت سفارشات دارای قابلیت تعیین نوع سفارش میباشند؛ که در اینجا بر دو نوع قیمت لحظهای بازار (Market Execution) و دستورات شرطی (Pending Orders) است. امروزه با توجه به گسترش امکانات نرم افزاری و مالی پلتفرمهای معاملاتی، کارگزاران بازار فارکس علاوه بر جفت ارزها، امکان داد و ستد انواع فلزات گرانبها، نفت، کالاهای استراتژیک، سهام بورسهای معتبر بین المللی و به تازگی ارز دیجیتال را نیز برای مشتریان خود فراهم آوردهاند. فرض کنید بحران اقتصادی اتحادیه اروپا را فرا بگیرد، در این صورت از دیدگاه تحلیل بنیادی، جفت ارزهایی که یورو در آنها ارز اصلی است، دچار روند نزولی میشوند. به اعتقاد آنها در این روش با بررسی همه جوانب، خطای پیش بینیها تا حد زیادی کاهش مییابد. با توجه به ماهیت غیر متمرکز بازار فارکس، این سازمانها با وضع قوانین و پیگیری فعالیتهای کارگزاران، سعی دارند از بروز مشکلات و تخلفات گوناگون توسط آنها جلوگیری نمایند.

هدف اصلی حسابهای تمرینی، پیش گیری از نابودی سرمایه افراد غیر حرفهای در این بازار است. نرخ مبادلات ارزی در بازار فارکس به عنوان مرجعی برای انجام معاملات بین المللی در تمام زمینههای اقتصادی مربوطه است. با توجه به ماهیت بین المللی و استراتژیک بازار فارکس، اخبار و وقایع مهم قدرتهای بزرگ اقتصادی در طول روز، بر نوسانات این بازار تاثیر مستقیم و بسزایی دارند. در چنین مواردی تحلیل گران بنیادی اقدام به خرید جفت ارزهایی مینمایند که ارز کشور مربوطه در آن به عنوان ارز پایه باشد. محاسبات پیپ برای هر کدام از انواع جفت ارزها متفاوت است که در جدول به جزئیات بیان شده اند. داد و ستد در این بازار، به معنی تبدیل یک ارز به ارزی دیگر با نرخی مشخص است. بدین معنی که علاوه بر خرید، امکان معاملات فروش نیز وجود دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که انجام معاملات در هر ساعت از شبانه روز در این بازار هیچگونه محدودیتی نداشته و هر فرد از هر نقطهای از جهان میتواند در جلسه معاملاتی مد نظر خود، معاملاتش را انجام دهد. از لحاظ ارزش معاملات و محبوبیت نسبت به نمادهای اصلی، در رده پایین تری قرار داشته و معمولاً مقدار کارمزدها نیز بالاتر است.

بازار فارکس طبق تقویم کاری بین المللی، روزهای یکشنبه تا جمعه بصورت ۲۴ ساعته فعال میباشد. در موقعیت فروش بر اساس موجودی حساب و با در نظر گرفتن حجم معامله و ضریب اهرمی، اقدام به استقراض برای فروش نموده و در صورتی که پس از ورود به معامله قیمت ها کاهش یابند، شما می توانید با سود از معامله خارج شوید؛ اما در صورتی که بازار روند صعودی داشته باشد، به ضرر فروشنده خواهد بود و در نهایت در نقطه توقف زیان از پیش تعیین شده یا بصورت Margin Call (بستن خودکار معاملات توسط کارگزار به دلیل اتمام موجودی حساب)، معامله بسته خواهد شد. به دلیل ریسک بالای فعالیت در بازار ارز جهانی، امروزه تمام کارگزاریها برای معامله گران تازه وارد حساب تمرینی (دمو) ارائه میدهند تا این افراد بتوانند بدون سرمایه و در شرایط کاملاً واقعی بازار، داد و ستد نموده و تجربه کسب نمایند. هر کدام از این جلسات معاملاتی بطور متوسط ۹ ساعت زمان داشته و معمولاً عمده فعالیت معامله گران شرق آسیا و اورانوسیه در بازار ژاپن، اروپاییها در بازارهای لندن و فرانکفورت و آمریکاییها در بازار نیویورک است. تعیین حجم معامله قبل از تأیید نهایی الزامی است، اما مقادیر حد سود و حد ضرر را در زمان دلخواه میتوان وارد نمود.

سوآپ (Swap) نیز به مبلغی گفته میشود که در صورت باز ماندن معامله در روز بعد بر اساس تفاوت نرخ بهره ارز یا دارایی پایه، به حساب شما واریز یا از حسابتان کسر خواهد شد. بازار تبادل ارزهای خارجی که به اختصار Forex یا FX نامیده میشود، برگرفته از عبارت Foreign Exchange Market است. بطور کلی اصلی ترین هزینه شما در معاملات جفت ارزها، همان کارمزد اختلاف نرخ خرید و فروش یا اسپرد (Spread) میباشد. بطور کلی جفت ارزهای فاقد ین ژاپن، قیمت آنها ۴ تا ۵ رقم اعشار محاسبه میشود که رقم چهارم بعد از اعشار را پیپ مینامند؛ اما روال حاکم بر نمادهای مبتنی بر ین ژاپن متفاوت است، در این جفت ارزها قیمت، ۲ تا ۳ رقم بعد از اعشار محاسبه شده که رقم دوم یک پیپ است. ضریب تبادل، در یک سیستم آزاد و بر اساس میزان عرضه و تقاضا میان معامله گران در سرتاسر دنیا تعیین میشود. بطور مثال با سرمایه ۱۰۰۰ دلاری (وجه تضمین) و ضریب اهرمی ۱:۱۰۰ توانایی معامله یک موقعیت ۱۰۰,۰۰۰ دلاری را خواهید داشت. همانطور که از جدول بالا مشخص است، ارزش دلاری هر پیپ رقم ثابتی نیست، زیرا بر اساس قیمت جاری بازار تعیین میشود. حالتی است که سفارشات خرید و فروش مشتریان، دقیقاً بر اساس جزئیات درج شده و بدون هیچ گونه اتلاف وقت به سیستم مرکزی ارسال و بر اساس قیمتهای بازار جهانی اجرا میشود.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با سایت فارکس دیلی وب سایت خود باشید.