آیا ریسک های سیستمی بیت کوین را در سه ماهه دوم می شکند یا می شکند؟


چشم انداز بنیادی Q2 بیت کوین

قیمت بیت کوین در سه ماهه اول رشد 60 درصدی را تجربه کرد و به بزرگترین ارز دیجیتال اجازه داد تا بخش عادلانه ای از زیان سال گذشته را جبران کند. از آنجایی که ترس از بی‌ثباتی مالی به احساسات ریسک ادامه می‌دهد، قیمت بیت‌کوین افزایش یافته است و می‌تواند تحت تأثیر همان ریسک‌های سیستمی در سه ماهه دوم قرار گیرد.

در سه ماهه دوم سال 2023، عوامل اصلی برای تماشا عبارتند از:

  • ترس از رکود (افزایش ریسک های رکود اقتصادی می تواند یک باد معکوس بزرگ برای دارایی های سفته بازانه باشد در صورتی که بخش بانکی دوباره اعتماد را به دست آورد).
  • تورم و سیاست های پولی (ECB و فدرال رزرو تکرار کرده اند که قصد خود برای افزایش نرخ تورم همچنان بالاست).
  • مقررات مالی تحمیل بر ارز دیجیتال و یک دعوای بالقوه بین SEC (کمیسیون بورس اوراق بهادار) و Coinbase (یکی از بزرگترین صرافی های رمزنگاری). بسته به تحولات و نتیجه، این می تواند عامل خطر دیگری برای نظارت دقیق باشد.

آیا ریسک های سیستمی بیت کوین را می سازند یا می شکند؟

پس از شروع قوی در سال 2023، قیمت‌ها تقریباً 40 درصد افزایش یافت و سپس در سطح کلیدی مقاومت فنی در حوالی بالاترین سطح سپتامبر 2022 یعنی 22781 دلار قرار گرفتند. از آنجایی که انتظارات فدرال رزرو به تحریک احساسات ادامه داد، بازار کار قوی و سطوح بالای تورم مداوم، راه را برای فدرال رزرو باز کرد تا افزایش نرخ ها را با شدت بیشتری بررسی کند.

سهام، کالاها و ارزهای رمزنگاری شده تا حدی سودی به همراه ندارند، بنابراین محیط با نرخ بهره بالا برای این دارایی‌های بدون بازدهی خوب نیست. پس از یک سری افزایش تهاجمی نرخ بهره در طول سال 2022، بازارها انتظار داشتند که سرعت سیاست های پولی انقباضی کاهش یابد. با این حال، از آنجایی که فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا بر تحقق اهداف دوگانه (برای دستیابی به اشتغال کامل و ثبات قیمت) متمرکز ماندند، تورم بسیار بالاتر از هدف 2 درصد باقی ماند. این امر باعث شد که هر دو بانک مرکزی بزرگ برای کاهش فشار قیمت‌ها، افزایش نرخ‌ها را با شدت بیشتری در نظر بگیرند.

image1.png

منبع: Refinitiv

آیا سرایت ناشی از بحران بانکی به حمایت از دارایی های دیجیتال ادامه خواهد داد؟

با این حال، پس از فروپاشی SVB (بانک دره سیلیکون)، Signature Bank، و مشکلات جاری در First Republic Bank، فشار بر فدرال رزرو افزایش یافت تا چرخه نرخ خود را متوقف کند.

اگرچه بخش مالی در برابر سرایتی که می تواند منجر به افزایش تعداد ورشکستگی بانک ها شود، آسیب پذیر است، احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره کاهش یافته است. در عوض، بسیاری انتظار دارند که فدرال رزرو تا پایان سال کاهش نرخ بهره را اعلام کند.

منبع: Refinitiv

image2.png

در نتیجه، ترکیبی از اعتبار رو به زوال بخش بانکی، کاهش ارزش دلار آمریکا و چرخش بالقوه فدرال رزرو، جذابیت دارایی های دیجیتال را افزایش داده است. از آنجایی که بیت کوین و همتایان اصلی آن به نظارت بر پس‌زمینه ژئوپلیتیکی ادامه می‌دهند، احتمالاً عوامل بنیادی به عنوان کاتالیزور اصلی برای اقدام قیمت باقی خواهند ماند. با توجه به اینکه قیمت ها در حال حاضر در بالاترین سطح خود از ژوئن سال گذشته معامله می شوند، هم عوامل فنی و هم فاندامنتال می توانند به هدایت روند برجسته کمک کنند.





منبع