فشار کوتاه چیست و چگونه آن را معامله کنیم؟


فشار کوتاه بسیاری از بهترین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در سراسر جهان را طلب کرده است، برخی از پیش‌بینی‌های درست بازار به خود می‌بالند، در حالی که برخی دیگر به دلیل ماهیت سریع و در عین حال مخرب که فشار کوتاه است، متواضع هستند. این مقاله ضمن ارائه بینشی در مورد نحوه مدیریت و تجارت پیرامون این پدیده بازار مالی بحث برانگیز، مفاهیم اساسی فشار کوتاه را تشریح می کند.

فشار کوتاه چیست؟

تعریف فشار کوتاه را می توان به عنوان فشار تجربه شده توسط فروشندگان کوتاه مدت برای پوشش (با خرید برای بستن) موقعیت های مربوطه خود به دلیل افزایش شدید قیمت سهام.

به عنوان مثال، سرمایه گذار A 10 سهم از شرکت Z را به ازای هر سهم 5 دلار وام می گیرد. چند روز بعد، سهام شرکت Z به 10 دلار در هر سهم افزایش می یابد که به این معنی است که سرمایه گذار A در حال حاضر 50 دلار ضرر دارد. منطق پشت فشار کوتاه این است که وقتی فروشندگان ثانویه (افرادی که کاهش قیمت سهام را پیش‌بینی می‌کنند) به دلیل افزایش قیمت، موقعیت‌های منفی را از دست می‌دهند، اثر دومینویی که این سرمایه‌گذاران سهام را پس می‌خرند تا موقعیت‌های بسته شوند تا متحمل زیان بیشتر نشوند، باعث افزایش تصاعدی می‌شود. قیمت سهام.

یک مثال خوب، فشار کوتاه فولکس واگن AG (VOW.DE) در سال 2008 است که به موجب آن پورشه حجم زیادی از سهام فولکس واگن را خریداری کرد و قیمت ها را تقریباً چهار برابر افزایش داد و در نهایت باعث شد فروشندگان کوتاه مدت میلیاردها دلار در این فرآیند ضرر کنند. نمودار زیر افزایش نسبی قیمت فولکس واگن AG و آلمان را نشان می دهد DAX فهرست مطالب.

فولکس واگن AG در مقابل شاخص DAX:

فولکس واگن AG در مقابل DAX

نمودار تهیه شده توسط وارن ونکتاس، Refinitiv

هنگامی که بسیاری از فروشندگان کوتاه مدت سعی می کنند به طور همزمان بازخرید کنند، هیچ سقفی برای افزایش قیمت سهام وجود ندارد. این اغلب باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران فرصت‌طلب تلاش کنند تا با خرید در طول افزایش قیمت، از فشار کوتاه سرمایه‌گذاری کنند.

چه چیزی باعث فشردن کوتاه می شود؟

از توضیحات بالا می‌توانیم رویدادهایی را که منجر به یک سناریوی فشار کوتاه می‌شوند در فهرست زیر خلاصه کنیم:

  • سرمایه گذاران آنچه را که معتقدند یک سهم بیش از حد ارزش گذاری شده است شناسایی می کنند و در یک سهم خاص در موقعیت های کوتاه قرار می گیرند – در انتظار کاهش قیمت که به موجب آن ممکن است سهام را با قیمت پایین تر بازخرید کنند (فروش بالا، خرید پایین).
  • قیمت سهام در جهت نامطلوب پیش بینی سرمایه گذاران حرکت می کند که باعث افزایش سریع قیمت می شود.
  • پس از آن، فروشنده‌های کوتاه مدت متوجه می‌شوند که این موقعیت سودآور نیست و سعی می‌کنند سهام را با حداقل ضرر بازخرید کنند، در نتیجه باعث افزایش بیشتر قیمت می‌شوند.

آیا فشار کوتاه غیرقانونی است؟

طبق قانون کمیسیون بورس و اوراق بهادار، فروش کوتاه مدت غیرقانونی است.

فروش سهام کوتاه و عدم تحویل سهام در زمان تسویه با هدف کاهش قیمت امنیت قیمت. این فعالیت دستکاری، به طور کلی، قوانین مختلف اوراق بهادار، از جمله قانون 10b-5 تحت قانون بورس را نقض می کند.

چگونه یک فشار کوتاه را معامله کنیم

داد و ستد در اطراف یک فشار کوتاه (اغلب به طور غیرقانونی توسط یک شخص ثالث خارجی بزرگ انجام می شود) می تواند بسیار خطرناک باشد و می تواند منجر به زیان مالی قابل توجهی شود. با این حال، معامله گرانی وجود دارند که از سیگنال های احتیاطی ارائه شده توسط حرکات بازار برای پیش بینی فشارهای کوتاه احتمالی استفاده می کنند. (به عبارت دیگر: حماسه GameStop، که معامله گرانی را در طرف های مختلف اکشن داشت.) این فعالیت پرخطر در موارد خاص پتانسیل دریافت پاداش بالایی را دارد. برخی از سرمایه گذاران سعی می کنند با نظارت بر چندین شاخص کلیدی، از فشار کوتاه آتی جلوگیری کنند. در درجه اول شاخص اصلی خواهد بود:

احساسات بازار

احساسات بازار تمایل بازارها را به سمت یک ابزار مالی خاص نشان می دهد – در این مورد مورد یک سهم در زیر دو روش بالقوه برای ارزیابی آورده شده است، زمان سنجی و تفسیر علائم احتمالی یک فشردن کوتاه قریب الوقوع.

نسبت بهره کوتاه:

این نسبت به بیان ساده یک شاخص ریاضی است که میانگین روزهایی را که برای بازخرید سهام قرض گرفته شده توسط فروشندگان کوتاه مدت طول می کشد به سرمایه گذاران می گوید. این نسبت بر اساس تعداد کل سهام کوتاه شده تقسیم بر میانگین حجم معاملات روزانه محاسبه می شود. به عنوان مثال، اگر 10000 سهام کوتاه شده در شرکت A با حجم معاملات روزانه 1000 وجود داشته باشد، نسبت بهره کوتاه برابر با 10 خواهد بود. بنابراین، موقعیت های کوتاه بیشتری برای پوشش – احتمال فشردن کوتاه بیشتر است.

درصد سود کوتاه:

این رقم درصدی به سرمایه گذاران نشان می دهد که چه تعداد فروشنده کوتاه مدت در یک سهام خاص وجود دارد. یعنی اگر در شرکت الف 10000 فروشنده کوتاه مدت با 1000000 سهم موجود باشد، درصد سود کوتاه 1٪ خواهد بود. هرچه این رقم بالاتر باشد، در صورت افزایش قیمت ها، خرید مجدد سهام برای فروشندگان کوتاه مدت دشوارتر خواهد بود.

چگونه در برابر فشار کوتاه محافظت کنیم؟

همانطور که گفته شد، یک فشار کوتاه می تواند ضرر مالی زیادی ایجاد کند، اما راه هایی برای کاهش تلفات بیش از حد با استفاده از دو افزودنی ساده وجود دارد.

1. توقف ضرر: توقف ضرر سطحی است که در آن در صورت رسیدن قیمت به سطح مشخصی که در بالا ذکر شد، یک موقعیت بسته می شود. به عنوان مثال، اگر یک سهم در 10 دلار کوتاه شود، توقف ضرر ممکن است در 15 دلار قرار گیرد، به این معنی که اگر قیمت سهم به 15 دلار برسد، خرید انجام می شود و موقعیت با ضرر 5 دلار بسته می شود.

2. پوشش ریسک: این امر ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، زیرا اساساً هر گونه سودی را از بین می‌برد، با این حال، سفارش‌های خرید ممکن است در سطح مشخصی تنظیم شوند تا زیان را تا مقدار دلخواه کاهش دهند. به عنوان مثال، سفارش خرید سهم فوق به قیمت 15 دلار عملاً به عنوان یک توقف ضرر عمل می کند.

توجه داشته باشید: معامله گران باید از خطرات برای توقف سفارشات ضرر آگاه باشند. آنها در برابر نوسانات کوتاه مدت قیمت که می تواند قیمت توقف را فعال کند آسیب پذیر هستند. تمام سفارشات توقف پر می شود، اگرچه هیچ تضمینی برای قیمت وجود ندارد. علاوه بر این، اگر به سطح شما رسیده باشد، دستور توقف شما را نمی توان با قیمتی بهتر از توقف شما پر کرد، فقط به همان قیمت یا بدتر، و این می تواند بر نسبت ریسک به پاداش اصلی شما تأثیر بگذارد.

با وارن در توییتر تماس بگیرید و دنبال کنید: @WVenketas





منبع