آموزش کامل استراتژی هجینگ فارکس یا هدجینگ Hedging In Forex

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از سایت فارکس دیلی ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

هدج در بازار فارکس و جفت ارزها کمی متفاوت از بازار سهام است. هدج کردن در بازار فارکس یعنی باز کردن معاملات در خلاف جهت یکدیگر. لذا هدج کردن یک تکنیک کاهش میزان ضررهای احتمالی است نه سیستمی جهت افزایش سود معاملاتی شما. اما به چه صورت باید خلاف جهت معاملاتی را باز کرد که بیشترین پوشش را داشته باشد. بدین منظور در جفت ارز EURJPY وارد معامله خرید(BUY) می شویم که یعنی EUR خریده ایم و CHFJPY وارد معامله فروش(SELL) می شویم که یعنی CHF را فروخته ایم و در صورت اشتباه در معامله اول این دو معامله ضرر معامله اول را پوشش خواهند داد. به این ترتیب بخشی از سود ما توسط زیان پوزیشن دیگر از بین میرود اما چون ما روند جفت ارز مادر را درست حدس زده بودیم در مجموع وارد سود می شویم و اگر ما در تشخیص روند جفت ارز مادر اشتباه کرده بودیم یا روند به یکباره عوض شود میزان زیادی از ضرر ما توسط سود معامله دیگر پوشش داده می شود.

جفت ارز EURGBP را در نظر بگیرید، این جفت ارز بعنوان جفت ارز مادر در نظر گرفتیم و قرار نیست که بطور مستقیم روی آن خرید یا فروش انجام دهیم، فرض کنید EURGBP دارای روند صعودی است. بله دقیقا وقتی میخواهیم در مقابل حوادث از خود محافظت کنیم خود را بیمه می کنیم. در بازارهای مالی هدجینگ کردن یا مصون سازی سرمایه کمی پیچیده تر از پرداخت بیمه سالانه می باشذ. حال که مفهوم هدج کردن را درک کرده اید میتوانید این استراتژی هجینگ را با سه جفت ارز پیاده سازی کنید. سود کم در معامله را میتوان با افزایش تعداد معاملات یا حجم معاملات(لات) بالا برد. برای جفت های ارزی دیگر هم به همین صورت است فقط باید بدانید کدام جفت ارزها را باید همزمان معامله کنید. اگر در خصوص همبستگی جفت ارزها نمیدانید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد. مراقب باشید که جفت ارزهای معاملاتی شما دارای همبستگی بالای هشتاد و کمتر از نود باشند. با فرض اینکه بدانیم یورو دلار و یورو پوند دارای همبستگی بالای هشتاد و مثبت است، در اینصورت میتوانیم این دو جفت ارز را برای استراتژی هجینگ استفاده کنیم. استراتژی هجینگ نیاز به ابزار خاصی ندارد بلکه خودش ابزاری برای جبران زیان ناشی از هرگونه حرکت پیش بینی نشده قیمت است.

بیمه کردن باعث نمیشود حوادث ناگوار اتفاق نیفتد، بلکه باعث می شود در زمان رخ دادن حوادث ناگوار، از خودمان محافظت کنیم. جدول زیر نمونه ای از جفت ارزهای پرکاربرد برای استراتژی هجینگ با سه جفت ارز را نشان می دهد. برای انجام این کار، نیاز به یک نمودار مادر و دو جفت ارز که از این نمودار مشتق شده اند داریم. فرض کنید شما سهام یک ارز دیجیتال به طور مثال CTC را خریداری کرده اید و به آینده بلند مدت آن امیدوار هستید اما در مورد زیان های کوتاه مدت این ارز دیجیتال نگران هستید. برای محافظت خود از سقوط احتمالی سهام CTC شما می توانید یک گزینه قرار داده شده (مشتق) در شرکت را خریداری کنید که به شما اجازه می دهد در یک قیمت خاص (قیمت اعتصاب) سهامتان را نقد کنید. استراتژی هجینگ یکی از روش های مطمئن برای معامله است . درست که سود این روش معامله کم است اما روش مطمئنی برای حفظ سرمایه است. برای این کار یک جفت ارز را انتخاب میکنیم به طور مثال جفت ارز EURCHF انتخاب میکنیم و براساس روند بازار وارد معامله فروش(SELL) می شویم که در واقع EUR را فروخته ایم و CHF خریده ایم. امکان دارد که پیشبینی ما از روند بازار اشتباه باشد برای کاهش ضرر احتمالی باید در چارت دیگر اقدام به خرید EUR و فروش CHF کنیم.

بنابرین به این نتیجه میرسیم که در حال حاضر قدرت EUR بیشتر از GBP است پس اگر دو کسر دیگر با مخرج های یکسان با EUR و GBP بسازیم باز هم کسر دارنده EUR قویتر از کسر دارنده GBP است. برای مثال EURUSD و GBPUSD دارای مخرج مشترک دلار هستند و چون EUR قویتر از GBP بوده پس نمودار EURUSD به میزان بیشتری نسبت به نمودار GBPUSD بالا میرود. مادامی که EURGBP صعود می کند EURUSD را می خریم و GBPUSD را می فروشیم و هنگامی که در مجموع این دو جفت ارز وارد سود شد آنها را همزمان می بندیم زمانی که EURGBP به سمت بالا می رود، خرید ما بروی EURUSD وارد سود می شود و فروش ما بروی GBPUSD وارد ضرر می شود. با مشاهده حرکت صعودی EURGBP به این نتیجه میرسیم که نمودار EURUSD به میزان بیشتری نسبت به نمودار GBPUSD بالا میرود و چون طبق جدول همبستگی می دانیم که EURUSD با GBPUSD همبستگی مثبت و بالای هشتاد دارد میتوانیم شروع به هدج کردن این دو جفت ارز کنیم. پس میتوان گفت EUR قوی تر از GBP است، چون اگر EURGBP را یک کسر فرض کنید و حاصل این کسر یک نمودار صعودی باشد می توان نتیجه گرفت صورت کسر عددی بزرگتر از مخرج کسر دارد.