ین ژاپن در برابر دلار چرخش می یابد زیرا BOJ در سیاست فوق العاده سست ثابت نگه داشته است


ین ژاپن، بانک مرکزی ژاپن، USD/JPY، سیاست پولی – نکات گفتگو

  • بر اساس تصمیم بانک مرکزی ژاپن، ین ژاپن در برابر دلار آمریکا چرخید
  • BoJ کنترل نرخ سیاست و منحنی بازده را در میان تورم ملایم حفظ می کند
  • USD/JPY پس از حرکت اولیه با جستجوی جهت معاملات، ثابت می ماند

بانک مرکزی ژاپن سیاست پولی بسیار سست را حفظ می کند

پس از اینکه بانک ژاپن (BoJ) چارچوب سیاست پولی بسیار ضعیف خود را حفظ کرد و سقف بازدهی 0.25 درصدی خود را برای اوراق قرضه 10 ساله دولت ژاپن (JGBs) حفظ کرد، ین ژاپن در برابر دلار آمریکا تغییر چندانی نداشت. و نرخ سیاست -0.1٪ درجا، کاهش روند انقباض پول جهانی USD/JPY پس از یک واکنش نزولی اولیه تغییر کمی دارد. پیش بینی های ارتقا یافته تورم ممکن است عدم ضعف ین را در اینجا توضیح دهد.

بانک مرکزی آمریکا پیش بینی تورم خود را از 1.9 درصد در آوریل به 2.3 درصد افزایش داد. تورم اصلی در ماه می 2.1 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که کمی بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی بود. پیش‌بینی CPI اصلی برای سال آینده بدون احتساب انرژی از 1.1 درصد به 1.4 درصد افزایش یافت. با این حال، انتظار می رود با عادی شدن زنجیره های تامین، قیمت ها زیر هدف باقی بماند. پیش‌بینی به‌روزرسانی‌شده نشان می‌دهد که قیمت‌های اصلی بدون احتساب انرژی تا سال 2024 به 1.3 درصد کاهش می‌یابد که اندکی از 1.1 درصد افزایش می‌یابد اما همچنان بسیار پایین‌تر از هدف است.

بانک مرکزی پیش‌بینی رشد سال مالی جاری را از 2.9 درصد به 2.4 درصد کاهش داد که بر تأثیر قرنطینه‌های مربوط به کووید در چین، جنگ در اوکراین و افزایش نرخ‌ها در خارج از کشور تأکید کرد. مصرف کنندگان ژاپنی با پیشی گرفتن قیمت ها از رشد دستمزد اسمی، دستمزدهای خود را به صورت واقعی کاهش داده اند. داده های دولت برای ماه می که در اوایل این ماه منتشر شد، بیشترین کاهش دستمزدهای واقعی را در تقریبا دو سال اخیر نشان داد.

هاروهیکو کورودا، فرماندار، که دوره ریاست او در آوریل آینده به پایان می رسد، در دفاع از سیاست فوق العاده سست بانک علیرغم کاهش ارزش ین به پایین ترین حد 24 سال اخیر، قاطعانه عمل کرده است. این ضعف هزینه های واردات را افزایش داده است. اوایل امروز، ژاپن کسری تجاری 1.38 تریلیون ین را برای ماه ژوئن ثبت کرد. بر اساس تعدیل فصلی، این بالاترین رقم از سال 2014 بود. دفتر تجاری ژاپن احتمالاً با کسری باقی خواهد ماند، زیرا اقتصاد جهانی سردتر می شود، تقاضا برای کالاهای ژاپنی کاهش می یابد و فشار بر ین ادامه می یابد.

در ماه آوریل، در اقدامی نادر، بیانیه سیاست نرخ ارز خارجی را به عنوان یک خطر برای اقتصاد اضافه کرد. برخی آن را به عنوان نشانه ای از اضطراب در نظر گرفتند و کاهش بیشتر ین را دیدند که به طور بالقوه باعث مداخله در سیاست می شود. این الهام بخش شرط بندی های کوتاه علیه JGB ها بود، تجارتی که به عنوان بیوه ساز شناخته می شود. BoJ مجبور شد برای دفاع از سقف بازدهی خود، مقدار زیادی اوراق قرضه بخرد. در جبهه ارز، شرط‌بندی‌های کوتاه بر روی USD/JPY نیز افزایش یافت، و معامله‌گران از احتمال افزایش ریسک برای ین در اطلاعیه امروز حمایت کردند. این شرط‌ها در اطلاعیه امروز کاهش یافت.

نمودار یک دقیقه ای USD/JPY

نمودار usdjpy، بانک ژاپن

نمودار ایجاد شده با TradingView

— نوشته شده توسط توماس Westwater، تحلیلگر DailyFX.com

برای تماس با توماس، از بخش نظرات زیر استفاده کنید یا @FxWestwater در توییتر





منبع