ایزابل اشنابل، رئیس بانک مرکزی اروپا، تغییر نرخ را در نشست 8 سپتامبر پیش بینی کرد.


جکسون هول ECB نقاط صحبت

  • ایزابل اشنابل، اقتصاددان آلمانی بانک مرکزی اروپا، نگرانی هایی را در مورد سطح فعلی یورو مطرح می کند
  • اشنابلنظرات سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول لحن جنگ طلبانه ایجاد می کند
  • نظرات او حاکی از افزایش 75 واحدی نرخ بهره در نشست سپتامبر ECB است. “سیاست پاسخ قاطعانه ای را تجویز می کند، زیرا تورم همچنان بالاست.”

در طول سمپوزیوم اقتصادی آگوست جکسون هول، اعضای بانک مرکزی اروپا (ECB) نگرانی خود را در مورد تورم پایدار و موضع سیاست پولی فعلی ابراز کردند. در ماه ژوئیه، شاخص CPI منطقه یورو به بالاترین حد خود یعنی 9.1 درصد رسید و بانک مرکزی اروپا نرخ بهره (برای اولین بار از سال 2014) را با 50 واحد افزایش به 0.0 درصد رساند. با وجود این افزایش، سرمایه گذاران این سوال را مطرح کردند که آیا بانک مرکزی اروپا در تلاش خود برای مهار تورم عقب مانده است یا خیر.

در جکسون هول، ایزابل اشنابل، اقتصاددان آلمانی که از سال 2019 به عنوان عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا مشغول به کار بود، سخنرانی کرد که با بیان آشکار لحن جنگ طلبانه تهاجمی، سرمایه گذاران را شگفت زده کرد. او در سخنرانی خود در مورد “سیاست پولی و نوسانات بزرگ” صحبت کرد در حالی که سایر اعضا سطوح EUR/USD را زیر سوال بردند.

یورو/دلار آمریکا در پایین ترین سطح 20 سال گذشته معامله می شود. سطح زیر برابری آن برای اولین بار از سال 2002 ممکن است بازتابی از ترس باشد. همچنین ممکن است به دلیل خطرات تکه تکه شدن یا صرفاً به دلیل تفاوت های نرخ بهره آسیب ببیند. اشنابل، همراه با سایر اعضای بانک مرکزی اروپا، خطر تردید مردم در مورد ثبات بلندمدت ارز را برجسته کرد. برخی پیشنهاد کردند که اگرچه بانک مرکزی اروپا نباید خیلی زود عقب نشینی کند، حتی اگر تورم کاهش یابد، ضعف یورو یک مشکل است و در جلسه بعدی سیاست پولی، باید گام مهمی در نظر گرفته شود.

نمودار ماهانه EUR/USD

نمودار ماهانه EUR/USD

نمودار ماهانه EUR/USD با استفاده از TradingView تهیه شده است

بحران یورو؟

اشنابل گفت که هم اثرات همه‌گیری و هم جنگ در اوکراین در حال حاضر باعث نوسانات کلان اقتصادی می‌شوند، اما عوامل دیگر می‌توانند شوک‌های دائمی ایجاد کنند. او گفت که تغییرات آب و هوا، سیاست‌های حمایت‌گرایانه و تغییر به سمت فناوری سبزتر ممکن است منجر به اختلالات مداوم در سال‌های آینده شود.

به عنوان مثال، جتغییر سطحی منس باعث می شود رویدادهای آب و هوایی شدید و مخرب (مانند خشکسالی در اروپا) که اقتصاد جهانی را در معرض دید قرار داده است و بیشتر تحریک شد نوسانات تولید و تورم

به همین ترتیب، صچرخشی سیاست ها پیامدهای جنگ بر عرضه را تشدید کرده است. چنین سیاست هایی بر زنجیره های ارزش جهانی تأثیر می گذارد و به نوبه خود می تواند باعث بدبختی و ناآرامی اجتماعی شود. او گفت که افزایش تنوع عرضه و رقابت برای قوی‌تر کردن زنجیره‌های ارزش کلیدی است.

تغییرات آب و هوا و فناوری سبز

علاوه بر این، تغییر به سمت فناوری سبزتر، اگرچه می‌تواند در درازمدت مزایایی به همراه داشته باشد، به منابعی مانند فلزات و مواد معدنی نیاز دارد که یا محدود هستند یا اغلب در تعداد کمی از کشورها متمرکز هستند. چنین شرایطی می تواند فشارهای قیمتی بیشتری را تحریک کند.

در مواجهه با چنین خطراتی، اشنابل از نقش سیاست های مالی و پولی صحبت کرد. او گفت که سیاست مالی باید سرمایه گذاری های مولد را برای تضمین رونق بلندمدت ترویج کند. در مورد سیاست پولی، از آنجایی که با تاخیر طولانی عمل می‌کند، بانک‌های مرکزی باید ثابت کنند که چقدر مصمم هستند از ثبات قیمت‌ها محافظت کنند، حتی اگر این امر مستلزم تعادل بین تولید و تورم باشد.

در این یادداشت، در مقاله قبلی آزمون لاگارد بانک مرکزی اروپا ، ما برجسته کردیم که tبانک مرکزی اروپا در شرایط دشواری قرار دارد زیرا تلاش می‌کند تا نیاز به نرخ‌های بالاتر را در میان یک اقتصاد «محصول رشد» متعادل کند. اما آخر هفته گذشته، سمپوزیوم جکسون هول، پیامی قوی ارسال کرد.

اثرات همه‌گیری و جنگ در اوکراین در حال حاضر و دائماً عرضه کل را در زمان تقاضای شدید سرکوب می‌کند. بازارهای کار فشرده نیز فشارهای تورمی را تغذیه می کند. هنوز مشخص نیست که تورم چقدر پایدار است. اشنابل مشاهده کرد که سیاست پولی باید قوی باشد، حتی در صورت خطر رشد کمتر، تا خطر نتایج اقتصادی بدتر را در آینده به حداقل برساند.

اشنابل با اشاره به نظرسنجی هایی که نشان می دهد فشارهای قیمتی اعتماد به بانک های مرکزی را کاهش داده است، گفت: برای اثبات تعهد به تضمین ثبات قیمت ها، اقدامات مصمم مورد نیاز است.

مشاهده ایده های بیشتر از زنان در امور مالی و تجارت.

— نوشته شده توسط Cecilia Sanchez-Corona، DailyFX.com





منبع