کاهش جمعیت تأثیر جهانی خواهد داشت


جمعیت گسترده چین در حال کاهش است و نرخ کاهش می تواند در سال های آینده به شدت افزایش یابد. این چه معنایی برای اقتصاد و بازارهای جهانی خواهد داشت؟

  • اتصال منابع انسانی عظیم به اقتصاد جهانی، ظهور چین را با توربو شارژ کرد
  • اما این منابع اکنون در حال کاهش هستند
  • این تأثیرات عمیقی بر اقتصادهای توسعه یافته نیز خواهد داشت

توصیه شده توسط دیوید کوتل

پیش بینی فرصت های تجارت برتر رایگان خود را دریافت کنید

تقریباً از هر پنج انسان یک نفر هنوز چین را خانه می‌داند، یعنی بیش از 1.4 میلیارد نفر. با این حال، ژانویه این خبر را به همراه داشت که جمعیت این کشور در سال 2022 برای اولین بار در 60 سال گذشته کاهش یافت. طبق آمار رسمی چین، 850000 چینی کمتر از سال 2021 بوده است.

به طور دقیق، کل جمعیت سال گذشته 1.4118 میلیارد نفر بود. و افتادن در جزئیات خبرهای نگران کننده تری وجود داشت. نرخ تولد در چین به 7.52 نفر به ازای هر 1000 نفر جمعیت کاهش یافته است. به طور باورنکردنی این بسیار کمتر از اقتصادهای توسعه یافته ای مانند ایالات متحده و بریتانیا است. نرخ هند 16.52 است. این بیش از دو برابر چین است.

نرخ باروری در سال 1991 به سطح 2.1 کاهش یافت که برای حفظ ثبات جمعیت مورد نیاز بود.

اکنون مسلم است که هند به زودی از چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان پیشی خواهد گرفت. در واقع، ممکن است قبلاً این کار را کرده باشد.

سیاست تک فرزندی چین: پیامدها

هفت سال پس از لغو سیاست تک فرزندی، چین وارد دورانی شده است که یکی از مقامات خود آن را دوره «رشد منفی جمعیت» می نامد. به نظر می‌رسد که بسیاری از مردم چین، حتی بدون محدودیت‌های رسمی که اندازه خانواده را محدود می‌کند، از تولید مثل چشم پوشی می‌کنند. هزینه های مراقبت از کودکان اغلب بسیار گزاف تلقی می شود.

image1.png

خانواده های پرجمعیت، در واقع، حتی خانواده های کاملاً متوسط ​​طبق استانداردهای جهانی، دیگر بخشی از چشم انداز فرهنگی چین نیستند. با بحران هزینه زندگی، افزایش سن ازدواج و انتخاب بیشتر زنان برای کار، به احتمال زیاد به این زودی ها بازگشتی ندارند.

اکنون، البته، همه اینها برای سیاستگذاران چینی بسیار مهم است و جمعیت شناسان بدون شک مجذوب آن هستند. اما، اشتباه نکنید، تغییر جمعیتی چین تأثیرات جهانی بسیار فراتر از مرزهای آن خواهد داشت.

رشد چین در عصر جهانی شدن و فراتر از آن

با کنار گذاشتن انزوا در اوایل دهه 1980، اقتصاد چین بیش از پیش به جریان اصلی جهانی تبدیل شد. این کشور مواد خام را در مقیاسی ناشناخته قبلا مکیده است، و به لطف نیروی کار بسیار رقابتی، که کمربندها و کارخانه‌های متروکه در سراسر غرب به آن زنگ می‌زنند، در هزاران بازار، در صدها کشور، تسلط صادراتی خود را ایجاد کرده است. جهان شاهد افتضاح است

امروزه، با توجه به اینکه مقامات پولی تقریباً در همه جا با تورم در مقیاسی مبارزه می کنند که از اوایل دهه 1980 (شما حدس زده اید) ندیده بودیم، یکی از سؤالات عمده ای که فعالان بازار در سراسر جهان با آن مواجه هستند، این است که آنها چقدر موفق خواهند بود. و اینکه آیا ما هرگز به روزهای قبل از کووید، زمانی که قیمت‌ها، دوستانه و اطمینان‌بخش بود، برمی‌گردیم.

خوب، اگر عرضه بی‌پایان نیروی کار ارزان چین در نهایت شروع به کاهش کند، مطمئناً یک شرط مطمئن است که تأثیر آرام‌بخشی که این کشور زمانی بر قیمت‌های جهانی داشت نیز از بین خواهد رفت. البته لازم نیست به این زودی اتفاق بیفتد. چین همچنان یک نیروگاه تولیدی است و اتوماسیون می‌تواند محصولات را حتی با افزایش هزینه‌های نیروی کار ارزان نگه دارد.

اما برخی از ناظران چین فکر می‌کنند که کاهش جمعیت آن اکنون به سرعت افزایش خواهد یافت. کسانی هستند که فکر می کنند جمعیت فعلی، پیری و عدم جایگزینی به این معنی است که در پایان این قرن تنها نیمی از چینی های امروزی وجود دارد.

نمودار: تعداد افراد شاغل در چین

image2.png

کشورهای غربی که با اوج جمعیت مواجه شده اند، در تلاش برای پر کردن شکاف ها به مهاجرت روی آورده اند. بعید به نظر می رسد که چین بتواند چنین کاری انجام دهد، حتی اگر بخواهد. و صراحتاً نشانه کمی وجود دارد که این کار را انجام می دهد. برای مقایسه، به طور کامل 17٪ از ساکنان آلمان در جای دیگری متولد شده اند. در چین، این رقم می تواند به 0.1٪ برسد و برای خارجی ها عملاً غیرممکن است که تابعیت چین را دریافت کنند.

اکنون، با مواجهه با واقعیت‌های پس از کووید و محتاط بودن چرخش اقتدارگرایانه‌تر پکن، بسیاری از کشورها در هر صورت در مورد وابستگی زنجیره تامین خود به چین تجدید نظر کرده‌اند. خود چین در تلاش است تا از مدل صادراتی که به رشد خارق‌العاده آن دامن می‌زند اما در دسترس‌ترین میوه‌ها قبلاً از آن خارج شده‌اند، فاصله بگیرد.

اما جمعیت رو به کاهش را به آن اضافه کنید و واضح است که روزهایی که می‌توان روی عرضه چین برای پایین نگه‌داشتن نرخ‌های بهره غربی حساب کرد، پشت سر ما هستند و چگونه. نتیجه نهایی احتمالاً هزینه‌های وام‌گیری بالاتر از آنچه مصرف‌کنندگان و تجار غربی به آن عادت کرده‌اند، عرضه کمتر اعتبار و محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های اقتصادی ناشی از آن خواهد بود.

استراتژی های معاملاتی و مدیریت ریسک

کلان جهانی

توصیه شده توسط دیوید کوتل

رونق ساخت و ساز چین زندگی در زمان قرضی

سپس تقاضا وجود دارد. در حال حاضر نشانه‌های واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد رونق ساخت‌وساز فوق‌العاده چین به مراتب بیشتر از نیاز این کشور املاک و مستغلات تولید کرده است. طبق گزارش ها، اکنون 65 میلیون ملک خالی در آنجا وجود دارد که برای خانه سازی فرانسه کافی است. کل «شهرهای ارواح» ناشناخته نیستند.

این ساخت و ساز تا حد زیادی با مواد خام وارد شده به صورت عمده از کشورهای تولید کننده مانند استرالیا انجام شد که به رونق بی نظیر معدن دامن زد. حتی بدون بمب ساعتی جمعیت‌شناختی، مدت‌هاست که اتکای چین به ساخت‌وساز برای رشد اقتصادی باید با واقعیت بازار مطابقت داشته باشد. اما، باز هم، در حالی که زمان های خوب برای تامین کنندگان چینی نیازی نیست به طور کامل متوقف شود، واضح است که حزب باید به طور قابل توجهی کاهش یابد.

همچنین اکنون این احتمال بیشتر است که جمعیت چین مدت‌ها قبل از اینکه ثروتمند شود پیر شود، حداقل همانطور که در بازارهای بالغ و توسعه‌یافته «ثروتمند» درک می‌شود. این بدان معناست که سود حاصل از صادرکنندگان کالاهای غربی، به ویژه کالاهای لوکس، نیز در زمان قرض گرفته شده است.

کشورهای دیگر ممکن است بتوانند برخی از شکاف ها را پر کنند، هند، اندونزی، مصر و نیجریه همه ممکن است. اما هیچ‌کدام به اندازه چین با تهاجمی و موفقیت خود را در اقتصاد جهانی قرار نداده‌اند. در واقع هیچ جا نزدیک نیست. بعید به نظر می رسد که آنها بتوانند به طور کامل کاهش جمعیت چین را جبران کنند.

سالخوردگی جمعیت و تلاش برای پر کردن جای خالی ضروری به واقعیت های ناراحت کننده زندگی در غرب سالخورده تبدیل شده است. در چین این دشواری‌ها احتمالاً بزرگ‌تر نوشته می‌شوند، زیرا اقتصادی پیش‌بینی‌شده بر اساس جمعیت در حال افزایش با چیزی که زمانی غیرقابل تصور به نظر می‌رسید مبارزه می‌کند.

—توسط دیوید کوتل برای DailyFX

هوشمندتر تجارت کنید – برای خبرنامه DailyFX ثبت نام کنید

نظرات بازار به موقع و قانع کننده را از تیم DailyFX دریافت کنید

مشترک شدن در خبرنامه





منبع