چگونه نرخ بهره بر ارزش گذاری ها تأثیر می گذارد


ارزش و رشد سهام:

  • تغییر در چشم انداز سیاست پولی بر ارزش و رشد سهام تأثیر متفاوتی خواهد داشت.
  • زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می دهد، ارزش نسبت به عامل رشد بهتر عمل می کند
  • هنگامی که نرخ بهره در اقتصاد کاهش می یابد، شرکت های در حال رشد بهتر از همتایان ارزشی خود عمل می کنند

بیشترین خوانده شده: بازار سهام چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟ راهنمای یک معامله گر

هنگامی که فدرال رزرو موضع سیاست پولی خود را با افزایش یا کاهش هزینه‌های استقراض تنظیم می‌کند، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری تغییر می‌کند و دوستانه‌تر یا خصمانه‌تر با بازار سهام می‌شود. در این مقاله، نحوه ارزیابی و عملکرد را مورد بحث قرار خواهیم داد ارزش و رشد سهام تمایل به افزایش و کاهش نرخ بهره دارند، اما قبل از اینکه به آن برسیم، باید زمینه و تعاریفی مشخص شود.

سهام رشد

شرکت‌های در حال رشد اغلب بی‌سود هستند و چشم‌اندازهای سوداگرانه دارند، اما سرمایه‌گذاران مایلند برای مالکیت آن‌ها حق بیمه بپردازند، زیرا کسب‌وکار/محصول نوآورانه‌ای دارند. پتانسیل ارائه بازدهی بالاتر از حد متوسط در یک افق بلند مدت، اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد. آنها ریسک بیشتری دارند و بنابراین نوسانات بیشتری نسبت به بازار به طور کلی دارند، اما قیمت سهام آنها معمولاً سریعتر از سهام معمولی افزایش می یابد زیرا چشم انداز رشد سود آنها قوی است. اغلب، این پرفروش‌ها بر افزایش درآمد آتی به بهای تأخیر در سودآوری، سرمایه‌گذاری مجدد درآمدهای خود در تحقیق و توسعه محصول تمرکز می‌کنند، بنابراین آنها اغلب سرمایه را از طریق سود سهام یا بازخرید بین سهامداران توزیع نمی‌کنند.

ارزش سهام

سهام ارزشی در طیف مخالف قرار دارند. اینها شرکت‌های بالغی هستند که کسب‌وکار تثبیت‌شده، ترازنامه‌های محکم، سابقه اثبات شده عملکرد مالی و رشد پایدارتر اما کم در طول زمان. علیرغم کیفیت بالا و پایه‌های مستحکم، آنها از اقبال خارج شده‌اند و فاکتور WOW خود را از دست داده‌اند، بنابراین با تخفیف در بازار معامله می‌کنند و بر اساس معیارهای مالی مختلف مانند قیمت/درآمد، قیمت/کتاب، جریان‌های نقدی کمتر از ارزش‌گذاری شده به نظر می‌رسند. شرکت‌های ارزشی معمولاً سود سهام پرداخت می‌کنند، نوسانات کمتری ارائه می‌دهند و ریسک کمتری نسبت به بازار دارند، اما قیمت سهام آنها به ندرت حرکت‌های صعودی انفجاری مشابه آنچه در جهان رشد مشاهده می‌شود، تجربه می‌کند.

از مقدمه بالا مشخص می شود که سهام های مختلف دارای ویژگی های متفاوتی هستند. آنها یکسان ایجاد نمی شوند، بنابراین تحت تأثیر تغییرات سیاست پولی به روش های متفاوت قرار می گیرند، اما برای سنجش تأثیر احتمالی، ابتدا لازم است کمی در مورد ارزش گذاری ها درک کنیم. خیلی ساده، ارزش یک شرکت را می توان به عنوان ارزش فعلی سود مورد انتظار در نظر گرفت.

برای مثال، با خرید سهام اپل، یک سرمایه گذار بلندمدت در طول زمان ادعای مالکیت در سود شرکت را به دست آورده است. برای تخصیص ارزش ذاتی به جریان های نقدی دائمی مرتبط با عملیات کسب و کار، تحلیلگران ابتدا رشد سود را پیش بینی کردند و سپس مجموع جریان درآمد پیش بینی شده را به دلار امروز تنزیل کنید با استفاده از نرخ تنزیل، معمولاً نرخی بدون ریسک مانند نرخ بازدهی 10 ساله خزانه داری آمریکا. اینجاست که نرخ بهره نقش بسیار زیادی در سرمایه گذاری سهام ایفا می کند.

مربوط: هر آنچه که باید در مورد انواع سهام بدانید

اکنون بیایید دو شرکت خیالی را با مشخصات سود متفاوت در دهه آینده تجزیه و تحلیل کنیم تا تعیین کنیم ارزش آنها چگونه تحت تأثیر محیط نرخ بهره در حال تغییر است. برای انجام این کار، با استفاده از فرمول زیر به یک مدل اصلی جریان نقدی تنزیل شده تکیه می کنیم:

مدل جریان نقدی با تخفیف

مدل بسیار ابتدایی است و متغیرهای کلیدی را برای سادگی حذف می کند، اما برای اهداف ما کافی است.

1. شرکت ارزش: شرکت XYZ یک تولید کننده نفت با سابقه است. انتظار می رود XYZ در سال آینده 1,000,000 دلار جریان نقدی ایجاد کند و در 10 سال آینده هر سال 4 درصد رشد کند. اکنون بیایید این شرکت را با بازده 10 ساله ایالات متحده 0.25٪ و سپس در 3٪ ارزش گذاری کنیم.

ارزش گذاری جریان های نقدی شرکت

2. شرکت رشد: شرکت ZZZ یک شرکت فناوری به تازگی تاسیس شده است که یک نرم افزار ذخیره سازی ابری ابتکاری را راه اندازی کرده است. انتظار می رود ZZZ در سال آینده 50000 دلار جریان نقدی ایجاد کند و در 10 سال آینده هر سال 90 درصد رشد کند. بیایید به ارزش گذاری این شرکت با بازده 10 ساله ایالات متحده در 0.25٪ و سپس در 3٪ ادامه دهیم.

رشد جریان های نقدی شرکت

مربوط: نحوه تحقیق در مورد سهام – راهنمای گام به گام

نتیجه گیری

جداول بالا این را نشان می دهد نرخ تنزیل بالاتر ارزش سهام پایین تری ایجاد می کند، اما تأثیرات در سبک های سرمایه گذاری متفاوت است. به طور کلی، با این حال، شرکت های در حال رشد نسبت به افزایش نرخ بهره حساس تر خواهند بود به دلیل ماهیت و مسیر جریان‌های نقدی آن‌ها: در مراحل اولیه کمی، در مراحل بعدی چرخه زندگی‌شان زیاد است.

با بازگشت به دو مثال فرضی، شرکت رشد ZZZ زمانی که نرخ تنزیل استفاده شده از 0.25٪ به 3.0٪ رسید، 21.3٪ از ارزش خود را از دست داد. در زندگی واقعی، ارزش گذاری کمتر جذاب احتمالاً با کاهش شدید قیمت سهام شرکت همزمان خواهد شد. شرکت XYZ نیز تحت تأثیر تغییر در محیط نرخ قرار گرفت، اما ارزش فعلی آن تنها 14.3 درصد کاهش یافت که نشان می‌دهد شرکت‌هایی با ویژگی‌های ارزشی ممکن است زمانی که سیاست‌های پولی محدودتر می‌شوند، عملکرد بهتری داشته باشند.

با تمرکز بر نمونه های واقعی، نمودارهای زیر از دو پانل تشکیل شده است. پانل بالایی نسبت بین را نشان می دهد IWD (iShares Russell 1000 Value) و IWF (iShares Russell 1000 Growth) و پانل پایینی بازده 10 ساله ایالات متحده را به تنهایی نشان می دهد.

نمودار 1 از ژانویه 2020 تا مه 2020 است. در این دوره، زمانی که بازده 10 ساله از حدود 1.89٪ به 0.66٪ کاهش یافت، نسبت IWD/IWF تقریباً 19٪ کاهش یافت که نشان دهنده عملکرد بهتر رشد قوی است.

نمودار 1 – نسبت IWD/IWF در مقابل بازده 10 ساله ایالات متحده (ژانویه 2020-مه 2020)

نسبت IWD/IWF

منبع: TradingView

نمودار 2 از ژانویه 2022 تا مه 2022 است. در این بازه زمانی، بازدهی 10 ساله از 1.50٪ به حدود 2.85٪ افزایش یافت. به طور همزمان، نسبت IWD/IWF تقریباً 20٪ افزایش یافت که نشان می دهد عملکرد بهتر عامل ارزش قوی در محیط نرخ بهره

نمودار 2 – نسبت IWD/IWF در مقابل بازده 10 ساله ایالات متحده (ژانویه 2022-مه 2022)

نسبت IWD IWF در مقابل بازده 10 ساله

منبع: TradingView

ابزارهای آموزشی برای تاجران

  • تازه شروع کردی؟ دانلود راهنمای مبتدیان برای معامله گران FX
  • آیا می خواهید درباره شخصیت تجاری خود بیشتر بدانید؟ در مسابقه DailyFX شرکت کنید و بدانید
  • داده های موقعیت یابی مشتری IG اطلاعات ارزشمندی را در مورد احساسات بازار ارائه می دهد. راهنمای رایگان خود را در مورد نحوه استفاده از این اندیکاتور معاملاتی قدرتمند از اینجا دریافت کنید.

— نوشته شده توسط دیگو کولمن، استراتژیست بازار برای DailyFX





منبع