چگونه داده های CPI بر قیمت ارز تأثیر می گذارد


– بررسی شده توسط نیک کاولی، 31 آگوست 2022

در این مقاله، CPI و معاملات فارکس را بررسی می‌کنیم و به آنچه معامله‌گران باید درباره شاخص قیمت مصرف‌کننده بدانند تا تصمیم‌گیری آگاهانه داشته باشند، بررسی می‌کنیم. ما به این خواهیم پرداخت که CPI به عنوان یک مفهوم چیست، تاریخ انتشار CPI، نحوه تفسیر CPI، و مواردی که هنگام معامله فارکس در برابر داده‌های CPI باید در نظر گرفته شود را پوشش خواهیم داد.

CPI چیست و چرا برای معامله گران فارکس اهمیت دارد؟

شاخص قیمت مصرف کننده که بیشتر با نام اختصاری CPI شناخته می شود، یک شاخص اقتصادی مهم است که به طور منظم توسط اقتصادهای بزرگ منتشر می شود تا نگاهی اجمالی به رشد و تورم فعلی داشته باشد.

تورم ردیابی شده از طریق CPI به طور خاص به قدرت خرید و افزایش قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد نگاه می کند که می تواند برای تأثیرگذاری بر سیاست پولی یک کشور استفاده شود.

CPI با میانگین تغییرات قیمت برای هر کالا در یک سبد از پیش تعیین شده از کالاهای مصرفی، از جمله غذا، انرژی، و همچنین خدماتی مانند مراقبت های پزشکی محاسبه می شود.

این یک شاخص مفید برای معامله گران فارکس به دلیل تأثیر فوق بر سیاست پولی و به نوبه خود نرخ بهره است که تأثیر مستقیمی بر قدرت ارز دارد. ابزار کامل دانستن نحوه تفسیر CPI به عنوان معامله گر فارکس در زیر بررسی خواهد شد.

ادامه مطلب را بخوانید چگونه نرخ بهره بر بازار فارکس تاثیر می گذارد.

تاریخ انتشار CPI

تاریخ انتشار CPI معمولاً هر ماه اتفاق می‌افتد، اما در برخی کشورها، مانند نیوزلند و استرالیا، هر سه ماه یکبار. برخی کشورها نیز نتایج سالانه ارائه می دهند، مانند شاخص آلمان. اداره آمار کار ایالات متحده از سال 1913 به طور ماهانه CPI را گزارش کرده است.

جدول زیر منتخبی از اقتصادهای بزرگ و اطلاعات مربوط به انتشار CPI آنها را نشان می دهد.

کشور/ حوزه قضایی بدنه تدوین فرکانس انتشار
استرالیا اداره آمار استرالیا سه ماه یکبار
کانادا آمار کانادا ماهانه
چین اداره ملی آمار چین ماهانه
منطقه یورو بانک مرکزی اروپا دو بار در ماه
آلمان اداره آمار فدرال آلمان ماهانه، سالانه
ایتالیا ایستات ماهانه
هند وزارت احصائیه و تطبیق برنامه ماهانه
ژاپن آمار ژاپن ماهانه
انگلستان کمیته سیاست پولی ماهانه
ایالات متحده اداره آمار کار ایالات متحده ماهانه

چرا معامله گران فارکس باید از داده های CPI پیروی کنند؟

درک داده های CPI برای معامله گران فارکس مهم است زیرا معیاری قوی برای سنجش تورم است که به نوبه خود تأثیر قابل توجهی بر سیاست های پولی بانک مرکزی.

بنابراین CPI چگونه بر اقتصاد تأثیر می گذارد؟ اغلب، تورم بالاتر به این معنی است نرخ بهره معیار بالاتر توسط سیاستگذاران برای کمک به کاهش اقتصاد و مهار روند تورمی تعیین می شود. به نوبه خود، هر چه نرخ بهره یک کشور بالاتر باشد، احتمال تقویت پول آن بیشتر می شود. برعکس، کشورهایی که نرخ بهره پایین‌تری دارند اغلب به معنای ارزهای ضعیف‌تر هستند.

انتشار و بازنگری ارقام CPI می تواند نوساناتی را در ارزش یک ارز در برابر سایر ارزها ایجاد کند، به این معنی که نوسانات بالقوه مطلوبی است که معامله گران ماهر می توانند از آن سود ببرند.

همچنین، داده‌های CPI اغلب به‌عنوان معیاری مفید برای اثربخشی سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها در پاسخ به وضعیت اقتصاد داخلی‌شان شناخته می‌شوند، عاملی که معامله‌گران فارکس می‌توانند هنگام ارزیابی احتمال حرکت ارز در نظر بگیرند.

CPI همچنین می تواند همراه با شاخص های دیگر مانند شاخص قیمت تولید کنندهبرای معامله گران فارکس که تصویر واضح تری از فشارهای تورمی به دست آورند.

هنگام معامله در فارکس در برابر داده های CPI چه باید در نظر گرفت

هنگام استفاده از داده های CPI برای تأثیرگذاری بر تصمیمات معاملات فارکس، معامله گران باید انتظارات بازار را برای تورم و آنچه که در صورت برآورده شدن این انتظارات یا نادیده گرفته شدن این انتظارات برای ارز ممکن است اتفاق بیفتد را در نظر بگیرند.

مشابه هر نسخه اصلی، ممکن است اجتناب از داشتن یک موقعیت باز بلافاصله قبل از آن مفید باشد. معامله‌گران ممکن است قبل از جستجوی معاملات احتمالی، چند دقیقه پس از انتشار منتظر بمانند اسپرد فارکس می تواند به طور قابل توجهی قبل و بعد از گزارش گسترش یابد.

نمودار زیر نرخ تورم ماهانه ایالات متحده را نشان می دهد. برای آخرین ماه، انتظارات در مقایسه با آمار سال گذشته 1.6 درصد تورم تعیین شده است. اگر CPI بالاتر یا کمتر از حد انتظار منتشر شود، این رویداد خبری توانایی تأثیرگذاری بر بازار را دارد.

نمودار برای نشان دادن سطوح تورم ایالات متحده در سال 2018/19. منبع: TradingEconomics.com. اداره آمار کار ایالات متحده

یکی از راه هایی که می توان اثرات داده های CPI را تفسیر کرد، نظارت بر آن است شاخص دلار آمریکا، یک نمودار نمونه 2018/19 که در زیر آمده است. اگر CPI به دور از انتظارات رها شود، منطقی است باور کنیم که این ممکن است کاتالیزوری باشد که شاخص را به بالاترین حد خود برساند یا از مقاومت بازگردد.

از آنجایی که شاخص از EUR/USD تشکیل شده است، USD/JPY، و GBP/USD، با تماشای دلار آمریکا می توانیم تفسیر کاملی از نتیجه رویدادها بدست آوریم.

نمودار برای نشان دادن حرکت در شاخص دلار آمریکا. منبع: TradingView.com

همانطور که در مثال بالا مشاهده می شود، با افزایش تورم در نیمه اول سال 2018، شاخص دلار آمریکا نیز بر همین اساس افزایش یافت. اما با کاهش نرخ تورم آمریکا در ماه‌های بعد و با هدف از دست‌رفتن ۲ درصد، این افزایش نرخ بهره آمریکا را از دستور کار خارج کرد. در نتیجه، دلار در برابر سبدی از ارزهای دیگر دچار مشکل شد و تضعیف شد.

هر انتشار خبری اساسی آنطور که انتظار می رود از طریق قیمت کار نمی کند.

پس از انتشار و تجزیه و تحلیل داده های CPI، معامله گران باید به دنبال این باشند که آیا قیمت بازار در حال حرکت است یا از حوزه های مهم فنی باز می گردد. این به معامله‌گران کمک می‌کند تا قدرت کوتاه‌مدت حرکت و/یا قدرت پشتیبانی فنی یا سطوح مقاومت را درک کنند و به آنها کمک می‌کند تا تصمیمات معاملاتی آگاهانه‌تری بگیرند.

در مورد CPI، تورم و فارکس بیشتر بخوانید

مطمئن شوید که ما را نشانه گذاری کرده اید تقویم اقتصادی با آخرین داده های CPI منتشر شده توسط طیف وسیعی از کشورها همراه باشید و در جریان تمام به روز رسانی های اخبار و تحلیل DailyFX باشید. همچنین جای خود را در ما رزرو کنید مجموعه وبینار هفتگی بانک مرکزی برای اطلاع از رویدادهای خبری، واکنش های بازار و روندهای کلان.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تورم و تاثیر آن بر تصمیمات فارکس، به مقاله ما نگاهی بیندازید درک تورم برای تجارت ارز.





منبع