ضعف یورو: آزمون لاگارد


ماه گذشته بانک مرکزی اروپا (ECB) قصد خود را برای افزایش نرخ تایید کردس 25 واحد در جلسه سیاست پولی بعدی، برای 21 جولای برنامه ریزی شده است. در ادامه، حتی اگر افزایش تدریجی انتظار می رود، تورم در اروپا در حال حاضر به بالای 8 درصد رسیده است و این سوال باقی می ماند که آیا افزایش های کوچک نرخ ها می توانند این موضوع را برطرف کنند. و در حالی که بانک مرکزی اروپا هنوز افزایش نرخ‌ها را آغاز نکرده است، بسیاری از اقتصادهای دیگر این کار را انجام داده‌اند، که یورو را پشت سر گذاشته و ارز اخیراً به شدت کاهش یافته است زیرا بازارهای نرخ‌ها با این رژیم‌های جدید نرخ بالاتر در جاهای دیگر سازگار می‌شوند.

در جبهه تورم، اروپا در شرایط سختی قرار دارد. تیدر اینجا نگرانی ها از قطع دائمی گاز طبیعی روسیه در اروپا وجود دارد و این می تواند یک متغیر غیرقابل کنترل و دشوار برای اقتصادهای اروپایی ایجاد کند. روسیه تعطیلی برنامه ریزی شده تعمیر و نگهداری خط لوله نورد استریم 1 را آغاز کرده است که بیشتر گاز را به اروپا می رساند. اما نگرانی هایی وجود دارد که عرضه می تواند به طور نامحدود متوقف شود زیرا روسیه قبلاً جریان را کاهش داده است. و سپس این تهدید وجود دارد که روسیه به محدودیت های قیمتی که در حال حاضر توسط بسیاری از اقتصادهای غربی مورد بحث قرار می گیرد، پاسخ دهد، که می تواند عرضه روسیه را در بازار جهانی محدودتر کند و در نتیجه قیمت ها را در پاسخ به کاهش عرضه افزایش دهد. اگر چنین سناریویی رخ دهد، عواقب آن می تواند فاجعه بار باشد. و این احتمالاً در تحلیل لاگارد از وضعیت بازی می کند زیرا افزایش نرخ ها در آستانه رکود احتمالی می تواند چالش دیگری را ایجاد کند.

از آنجایی که قیمت ها در حال افزایش هستند، ترس از رکود اقتصادی وجود دارد می تواند حتی بیشتر شود تشدید شد و یورو می تواند حتی بیشتر از این هم افت کند. برای یک اقتصاد سنگین وارداتی، این ضعف اضافی ارز می تواند تورم بیشتری را به همراه داشته باشد. این یک سناریوی گیج کننده از ریسک ژئوپلیتیکی و اقتصادی است که در تاریخ مقایسه کمی دارد.

EUR/USD پس از آزمایش زیر رقم برابری طاقدار برای اولین بار از سال 2002، در حال حاضر در پایین ترین حد 20 سال گذشته معامله می شود و این نشان دهنده ایجاد ترس است. اما – لاگارد، همراه با اروپا و بانک مرکزی اروپا، در شرایط دشواری قرار دارد و تلاش می‌کند تا نیاز به نرخ‌های بهره بالاتر را با تاثیری که این نرخ‌های بالاتر ممکن است بر اقتصاد اروپایی که از قبل با رشد مواجه شده است، متعادل کند. با این حال، این اولین آزمون دشوار لاگارد نخواهد بود.

نمودار قیمت ماهانه EUR/USD

ضعف یورو: آزمون لاگارد

منبع: Trading View، تولید شده توسط Cecilia Sanchez Corona

کریستین لاگارد از نوامبر سال 2019 رئیس بانک مرکزی اروپا بوده است. او همچنین یک وکیل دادگستری و یک اقتصاددان و همچنین یک سیاستمدار سابق فرانسوی است که از سال 2011 تا 2015 در صدر صندوق بین المللی پول قرار داشت. لاگارد بانک مرکزی اروپا را در مسیر دشواری هدایت کرد. دوره کووید و چالشی که در حال حاضر بانک با آن مواجه است اولین او نخواهد بود. در مصاحبه اخیر با روزنامه نگار هلندی توان هویز، او در مورد گذشته خود و زمانی که او با صحبت در مورد تصمیم گیری، پیشنهاد کرد که هیچ قطعنامه ای نباید منزوی شود. جست‌وجوی نظرات مختلف در سطوح مختلف برای قبول مسئولیت نهایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این رابطه او همچنین به اهمیت تنوع جنسیتی در یک سازمان برای نمایندگی بهتر جامعه اشاره کرد. و منعکس کرد که به عنوان یک زن، اعتماد به نفس به او کمک کرده تا در دنیای مالی سنتی تحت سلطه مردانه حرکت کند.

چالش دیگری که بانک مرکزی اروپا با آن روبرو خواهد شد در آینده ی نزدیک خطر تکه تکه شدن در منطقه یورو است که در آن برخی از کشورها مانند ایتالیا در حال تجربه گسترده تر هستند علاقه اسپرد نرخ. این نشان‌دهنده عدم اطمینان است که بانک مرکزی اروپا می‌تواند بازده اوراق قرضه را در راستای حرکت به سمت چرخه جهانی افزایش نرخ نگه دارد. به گفته بانک مرکزی اروپا، آنها باید ابزار خاصی طراحی کنند که چنین ریسکی را خنثی کند.

لاگارد همچنان در خط مقدم خواهد ماند، زیرا تصمیم بانک مرکزی اروپا در مورد نرخ بهره در هفته آینده تکرار بعدی این داستان را به ارمغان می آورد. انتظار می رود بانک مرکزی اروپا 25 واحد پایه افزایش یابد، اما سوال بزرگتر این است که آنها برای چه چیز دیگری پس از آن برنامه ریزی کرده اند، و این به عهده کریستین لاگارد خواهد بود، زیرا او بانک مرکزی اروپا را در تصمیم گیری نرخ ژوئیه راهنمایی می کند.

بیشتر بخوانید در مورد کریستین لاگارد.





منبع