خرید شایعه فروش واقعیت، توضیح داده شده است


روی نمودار قیمت نوشته شده است: «شایعه را بخرید، خبر را بفروشید».

«شایعه را بخر، واقعیت را بفروش» تنها زبان معامله گر نیست، بلکه ریشه در روانشناسی انسان دارد و به طور مکرر خود را در بازارهای مالی نشان می دهد. درک اینکه چرا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در انتظار اخبار در بازار خاصی انباشته می‌شوند و بلافاصله پس از تایید همان خبر، به فروش می‌رسند، می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا از ورود ضعیف جلوگیری کنند.

«شایعه را بخر، واقعیت را بفروش» به چه معناست؟

غیرمنطقی به نظر می رسد که بازارها قبل از تایید برخی اخبار یا داده های اقتصادی، رشد کنند. چرا سرمایه گذاران یا معامله گران نمی خواهند منتظر تایید باشند و سپس وارد بازار شوند؟ خوب، چیزی که تمایل دارد اتفاق بیفتد این است که یک روایت از طریق قیمت گذاری فاش می شود، با پیش بینی اخبار/داده های مثبت که سپس با انباشته شدن سرمایه گذاران جذابیت پیدا می کند. سپس اخبار خوب تایید می شود و بازار در نتیجه سود بردن با بسیاری از افراد، به فروش می رسد. مردم با تعجب رفتند که چرا بازار برخلاف اخبار واکنش نشان داد.

چرا گاهی اوقات بازارها قبل از انتشار اخبار افزایش می یابند و بلافاصله پس از آن فروش می روند؟

تعدادی نیروی محرک پشت پدیده «شایعه را بخر، واقعیت را بفروش» وجود دارد. آنها عمدتاً شامل موارد زیر هستند:

  1. حدس و گمان
  2. روانشناسی جمعیت یا رفتار گله
  3. ترس از دست دادن (FOMO)
  4. فروش انبوه

1. حدس و گمان

سفته بازی فرآیند خرید یک دارایی با امید به فروش در نهایت آن دارایی با قیمت بالاتر در تاریخ بعدی است. هنگامی که مدیران صندوق، سرمایه گذاران یا معامله گران تحلیلی انجام می دهند که فرصتی برای افزایش قیمت را نشان می دهد، احتمالاً وارد یک موقعیت سفته بازانه می شوند.

هنگامی که اطلاعات حرکت بازار به بازار راه پیدا می کند، باعث می شود که فعالان بازار سوگیری/روند فعلی را دوباره ارزیابی کنند. چنین اخبار/داده‌هایی می‌تواند به شکل تصمیم یک بانک مرکزی بزرگ در مورد نرخ بهره، گزارش تورم، زمزمه ادغام و غیره باشد. با این حال، اغلب مشاهده می‌کنیم که قیمت‌ها بلافاصله تعدیل نمی‌شوند، در عوض، ما تمایل به افزایش قیمت داریم. با انباشته شدن سرمایه گذاران بیشتر و بیشتری در تجارت، شتاب حرکت می کند. اینجاست که روانشناسی جمعیت در مرکز توجه قرار می گیرد.

دانش تجارت پایه

انضباط معاملاتی

یاد بگیرید که نظم و روان تجاری خود را بهبود ببخشید

2. روانشناسی جمعیت یا رفتار گله ای

رفتار گله ای فرآیندی است که در آن گروهی از افراد به طور جمعی به شیوه ای مشابه عمل می کنند و با فقدان تصمیم گیری فردی یا درون نگری مشخص می شود. در زمینه مالی، این را می توان در هنگام افزایش قیمت یک دارایی، به عنوان مثال بیت کوین، یا انباشته شدن در سهام GameStop مشاهده کرد.

رفتار گله فرض را بر این می‌گذارد که چون دیگران آن را انجام می‌دهند، باید کار درستی باشد. هنگامی که یک روایت پابرجا می شود، مبارزه با آن می تواند دشوار باشد، بسیار شبیه روایتی که در آن بانک فدرال رزرو نرخ بهره را تا درصد معینی افزایش خواهد داد یا شایعاتی مبنی بر اینکه شرکت A قصد دارد شرکت B را خریداری کند.

سرهای سخنگو روی تابلوی نقل قول دیجیتالی

3. ترس از دست دادن (FOMO)

روانشناسی جمعیت چیز قدرتمندی است. هنگامی که شروع شد، پتانسیل تسریع را دارد زیرا کسانی که قبلاً در حاشیه بودند متقاعد می شوند که به حزب بپیوندند – اغلب در سطوح از قبل بالا. آن است ترس از دست دادن (FOMO)به جای استراتژی و تجزیه و تحلیل دقیق که مردم را به سمت روایت عمومی یا تجارت سوق می دهد، زمانی که اکثریت جمعیت از قبل در هیئت مدیره هستند. FOMO منجر به تکانشگری و فقدان چشم انداز بلندمدت می شود که اغلب به ضرر فرد است و بر افزایش قیمت می افزاید.

4. فروش انبوه

به محض تایید اخبار یا داده های پیش بینی شده، معامله گران و سرمایه گذاران اغلب به دنبال تحقق سود و فروش هستند تا موقعیت های برنده خود را ببندند. بازارها می توانند در مدت زمان کوتاهی سقوط کنند زیرا سفارشات فروش بلافاصله پس از انتشار اخبار/داده ها اجرا می شوند. در عصر مدرن تجارت امروز، این پتانسیل ایجاد الگوریتم‌های مبتنی بر حرکت را دارد که فروش را ادامه می‌دهند. بدتر از همه، آن دسته از معامله گران FOMO که درست در اوج وارد بازار شده اند، ممکن است متمایل به کاهش زیان خود پس از کاهش ناگهانی و شدید شوند و بازار را حتی پایین تر بکشند.

مقدمه ای بر تحلیل تکنیکال

احساسات بازار

تسلیم احساسات بازار نشوید، در عوض یاد بگیرید که از آن استفاده کنید

مثال 1: Fویرایش در ژوئن 2022 تا 75 امتیاز پایه پیاده روی کنید

کمیته بازار آزاد فدرال ژوئن (FOMC) جلسه مثالی ارائه کرد که در آن بازارها با افزایش نرخ قیمت (از طریق شاخص دلار آمریکا، ‘DXY‘) قبل از تأیید، فقط بلافاصله پس از تأیید صعود کاهش می یابد.

بازارها در واقع شروع به پیش بینی افزایش 75 امتیازی بر اساس داده های تورمی فزاینده ای کردند که دو روز قبل از اعلام FOMC منتشر شد. DXY قبل از جلسه پیشرفت کرد زیرا هر یک از سه چاپ قبلی تورم شگفت‌زده شده و روند صعودی تورم را نشان می‌دهد. تورم بالا، فدرال رزرو را مجبور به اقدام و افزایش نرخ بهره می کند. وال استریت ژورنال برای اینکه تقریباً بدون شک تایید کند که فدرال رزرو 75 واحد در ثانیه افزایش خواهد یافت، نشت احتمالی را از نشست 2 روزه FOMC منتشر کرد که “تأیید” کرد که کمیته در مورد افزایش 75 واحدی در ثانیه متحد شده است. بلافاصله پس از تایید افزایش امتیاز 75 پایه، DXY سقوط کرد.

نمودار 2 ساعته شاخص دلار آمریکا (DXY).

نمودار DXY عملکرد قیمت را قبل و بعد از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نشان می دهد

مثال 2: “سگ” ایلان ماسکefather’ ظاهر در SNL

شناخته شده است که دارایی های جایگزین مانند ارزهای دیجیتال به شدت با احساسات حاکم بر بازار تغییر می کنند، که در طول سال ها منجر به افزایش تصاعدی و کاهش ویرانگر شده است. در نیمه اول سال 2021، تبلیغات گسترده و پوشش رسانه ای، Dogecoin را به سمت ارزش 1:1 با دلار پیش از حضور ایلان ماسک در برنامه تلویزیونی محبوب Saturday Night Live، جلوتر از چهره فرقه Dogecoin، ترغیب کرد.

Dogecoin تا همان روز ظهورش افزایش یافت و بلافاصله پس از آن سقوط کرد. این مثال دیگری است که به موجب آن بازار قیمت سکه را افزایش داد و سپس پس از رویداد فروخت.

نمودار روزانه Dogecoin

Dogecoin قبل از حضور ایلان ماسک در Saturday Night Live و پس از آن واکنش نشان داد

نمونه‌های دیگری که شاهد افزایش پیش از انتشار اخبار هستند می‌توانند شامل جوراب‌های شرکت قبل از گزارش درآمد، و همچنین شایعات خرید یا ادغام شوند.





منبع