اردوغان در دور دوم انتخابات پیروز شد زیرا USD/TRY از سطح روانی 20.0000 بالاتر رفت


نتایج دور دوم انتخابات ترکیه، USD/TRY:

هوشمندتر تجارت کنید – برای خبرنامه DailyFX ثبت نام کنید

نظرات بازار به موقع و قانع کننده را از تیم DailyFX دریافت کنید

مشترک شدن در خبرنامه

بیشتر بخوانید: EUR/USD، GBP/USD چشمگیر بازیابی در روز دوشنبه پس از معامله بدهی ایالات متحده با نقدینگی پایین

ترکیه شاهد انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات روز یکشنبه بود. در نتیجه، حکومت اردوغان به دهه سوم کشیده می‌شود و رئیس‌جمهور می‌گوید که «زمان آن رسیده که بحث‌ها و درگیری‌ها را کنار بگذاریم و روی اهداف و رویاهای ملی خود تمرکز کنیم».

نتایج شورای عالی انتخابات ترکیه در روز یکشنبه نشان داد که اردوغان 52.14 درصد آرا را به دست آورده است. رئیس‌جمهور همچنین متعهد شد که اولویت اصلی دولت‌ها مبارزه با تورم و التیام زخم‌ها خواهد بود، زیرا کشور هنوز پس از زلزله ویرانگر فوریه بهبود می‌یابد. اردوغان پیام های تبریکی از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتینگ، همتای روس خود در میان تعدادی از دیگر رهبران خارجی دریافت کرد.

image1.png

به گفته اصلی آیدینتاسب، یکی از اعضای مهمان در موسسه بروکینگز، نتایج نشان می دهد کشوری تقسیم شده با هر دو اردوگاه که آینده متفاوتی را برای ترکیه متصور است. تحلیلگران دیگر به شخصیت اردوغان به عنوان یک عامل کلیدی برای پیروزی اشاره کرده‌اند. او خطیب بزرگی است و پیام هایش ساده است و در عین حال اعتماد را به رای دهندگانش القا می کند.» در هر صورت اردوغان در حال حاضر اینجاست که حداقل در شرایطی که ترکیه با انبوهی از چالش‌های اقتصادی روبه‌رو است، بماند.

حامیان اردوغان در بورسا

image2.png

منبع: سرگن سزگین/ خبرگزاری آنادولو

چشم انداز اقتصادی و پیامدهای انتخابات

تورم ترکیه نگرانی اصلی در 24 ماه گذشته بوده است، همانطور که در مقاله من در مورد لیر ترکیه در 16 مه مورد بحث قرار گرفت. موضوع تورم و افزایش هزینه زندگی نقش اصلی را در انتخابات ایفا کرد و اردوغان به این موضوع اشاره کرد. به دنبال پیروزی او

رئیس جمهور اردوغان گفت که حل معمای تورم دشوار نیست زیرا او به دنبال رفع مشکل ناشی از افزایش قیمت ها و جبران خسارات رفاهی است. اردوغان در آستانه انتخابات تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته بود، زیرا مسیر فعلی سیاست پولی برای پایین نگه داشتن نرخ ها و حمایت از شرایط مالی در حالی که بر ابزارهای سیاست جایگزین و همسویی همه ابزارهای سیاستی با اهداف “لیرایزاسیون” تاکید می کرد. بسیاری سیاست اردوغان را عامل نرخ غیرقابل تحمل تورم و همچنین کاهش متعاقب لیر طی 20 ماه گذشته یا بیشتر (از سپتامبر 2021) می دانند.

بانک مرکزی با یک وظیفه چالش برانگیز برای ثابت نگه داشتن لیر پس از انتخابات مواجه است، زیرا هر گونه امیدی برای چرخش سیاست پولی ممکن است شروع به از بین رفتن کند. اگر به واکنش USD/TRY در معاملات اولیه روز دوشنبه که به بالای سطح 20.0000 رسید، به نظر واضح می‌رسد.

پیشنهاد شده توسط زین وودا

ویژگی های معامله گران موفق

چشم انداز فنی و افکار نهایی

با نگاهی به تصویر بزرگ‌تر، انتظار می‌رود که نوسانات در روزهای آینده همچنان بالا بماند. USDTRY همچنان به صعود خود ادامه می‌دهد، زیرا حرکت‌ها بسیار ناگهانی و بی‌ثبات بوده‌اند.

توافق بر سر سقف بدهی ایالات متحده ممکن است در کوتاه مدت مانع افزایش بیشتر USD/TRY شود، با این حال ما همچنین شاهد برخی از قیمت‌گذاری‌های متعصبانه در مورد احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو هستیم. این امر می تواند دلار آمریکا را با وجود اینکه پس از توافق سقف بدهی تا حدودی از بین رفته است، حمایت می کند.

انتظار می رود لیر تا حد زیادی ضعیف باقی بماند مگر اینکه رئیس جمهور اردوغان شکل یا تغییر احتمالی در سیاست پولی را اعلام کند. در سمت دلار آمریکا، دیدن واکنش زمانی که بازارها فردا پس از تعطیلات بانکی در نوسان کامل هستند، جالب خواهد بود. تداوم تقویت دلار آمریکا می تواند باعث شود که لیر از 200000 روانی بیشتر فاصله بگیرد و به بالاترین سطح خود ادامه دهد.

از طرف دیگر، هر فشار پایین‌تری از اینجا ممکن است در MA 50 روزه در حدود 19.44 پشتیبانی پیدا کند و MA 100 و 200 روزه به ترتیب در 19.1500 و 18.8300 پایین‌تر باشد.

نمودار روزانه USD/TRY – 29 مه 2023

image3.png

منبع: TradingView

نوشته شده توسط: Zain Vawda، نویسنده بازار برای DailyFX.com

با زین در توییتر تماس بگیرید و دنبال کنید: @zvawda





منبع