آیا یک ین ضعیف، BoJ را وارد عمل خواهد کرد؟


ین ژاپن توسط بازارها در سه ماهه دوم چکش خورد. USD/JPY به بالاترین حد خود در سال 2002 رسید و به بالاترین حد خود از سال 1998 رسید. عامل اصلی ضعف ین، واگرایی سیاست بانک مرکزی ژاپن از سایر همتایان اصلی خود بوده است. در حالی که بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو و RBA افزایش‌های غیرمنتظره‌ای داشتند، BoJ به‌طور مداوم در وضعیت نامطلوب باقی ماند و زندگی را برای ارز آن دشوار کرد. در نمودار زیر، USD/JPY را می توان افزایش داد زیرا بازدهی خزانه داری ایالات متحده از معادل ژاپنی خود پیشی گرفت. آیا این می تواند در آینده تغییر کند؟

محرک های اساسی ین ژاپن

پیش بینی ین ژاپن در سه ماهه سوم 2022: آیا یک ین ضعیف بانک مرکزی آمریکا را وارد عمل خواهد کرد؟

نمودار ایجاد شده با استفاده از TradingView

افزایش نیروهای تورمی

یکی از دلایل کلیدی که BoJ سیاست فوق العاده سست خود را تایید کرد، تورم پایین ژاپن است. این به آرامی در حال تغییر است. CPI محلی در ماه می 2.5 درصد سالانه بود که بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی بود. بانک مرکزی آمریکا در طول تاریخ تلاش کرده است تا تورم را به هدف برساند. برخی از این موارد احتمالاً به دلایلی خارج از کنترل آن است، مانند جمعیت شناسی. اما حتی ژاپن نیز شروع به احساس فشار افزایش قیمت ها کرده است. اقتصاد جزیره-ملت چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است که گرانتر شده است.

در چشم انداز سه ماهه دوم ین، من سعی کردم تورم ژاپن را بر اساس نفت خام و زغال سنگ پیش بینی کنم، همچنین با فاکتور زمان. با حذف تاخیر از داده‌های CPI، می‌توانم از داده‌های اخیر قیمت انرژی برای تخمین زدن تورم ژاپن در ماه‌های آینده استفاده کنم. این رویکرد به درستی تورم را که از هدف 2 درصدی بانک مرکزی ژاپن در سه ماهه دوم عبور کرده بود، برآورد کرد. در این مقاله، من مدل رگرسیون خطی چندگانه اصلی را مجدداً بررسی کردم و آن را با حذف تأثیر زغال سنگ ساده کردم. سپس مدل دومی ساختم که سعی می‌کند کاهش ارزش ین را در نظر بگیرد. اما به زودی بیشتر در مورد دومی.

اولین مدل زیر دارای امتیاز R-squared 41٪ است. به عبارت دیگر، تنها 41 درصد از تغییرات در CPI ژاپن با نفت خام و زمان توضیح داده می شود. بیشتر به این نکته، CPI واقعی در ماه مه را بسیار دست کم گرفت (0.97٪ سالانه انتظار می رود در مقابل 2.5٪ چاپ شده).

تخمین CPI ژاپن – مدل 1

پیش بینی ین ژاپن در سه ماهه سوم 2022: آیا یک ین ضعیف بانک مرکزی آمریکا را وارد عمل خواهد کرد؟

منبع: بلومبرگ، نمودار تهیه شده توسط دانیل دوبروفسکی

آیا یک ین ضعیف به اقدام BoJ تبدیل می شود؟

مدل دوم زیر سعی می‌کند با فاکتورگیری در ین ژاپن و ثابت نگه داشتن CPI G20، CPI ژاپن را پیش‌بینی کند. این برای این است که ببینیم آیا ارزش پول کاهش یافته می تواند یک نیروی تورم برای اقتصاد کشور جزیره باشد یا خیر. این مدل دارای یک R-squared بالاتر در 60٪ است، به این معنی که 60٪ از تغییرات در CPI ژاپنی توسط متغیرها توضیح داده می شود. دقت بالاتر مدل نشان می دهد که ین می تواند عامل کلیدی در ایجاد تورم باشد. بدون ین، دقت به 53 درصد کاهش می یابد.

این مدل هنوز CPI واقعی را در ماه مه دست کم می‌گیرد (1.8٪ دیده شده در مقابل 2.5٪ چاپ شده). قبل از اینکه تورم به هدف بازگردد، در اوایل سه ماهه سوم کاهش می یابد. باید دید آیا BoJ وارد عمل خواهد شد یا خیر. یک قانون کلی برای معامله گران این است که با بانک های مرکزی مبارزه نکنند. به این ترتیب، بانک مرکزی آمریکا باید همچنان علیه ین کار کند. اما، ترکیبی از تورم نزدیک به هدف و افزایش نگرانی ها در مورد سطح ین شاید بتواند به تثبیت ارز در ماه های آینده کمک کند.

تخمین CPI ژاپن – مدل 2

پیش بینی ین ژاپن در سه ماهه سوم 2022: آیا یک ین ضعیف بانک مرکزی آمریکا را وارد عمل خواهد کرد؟

منبع: بلومبرگ، نمودار تهیه شده توسط دانیل دوبروفسکی





منبع