آنچه رکودهای جهانی گذشته می تواند در مورد رکود بعدی به ما بیاموزد


توصیه شده توسط دیوید کوتل

پیش بینی فرصت های تجارت برتر رایگان خود را دریافت کنید

  • اقتصاد جهانی سال بسیار سختی را پیش رو دارد
  • رکود قطعی نیست، اما ممکن است اکنون اجتناب از آن دشوار باشد
  • رکودهای گذشته در مورد آنچه ممکن است در راه باشد چه چیزی می تواند به ما بیاموزد؟

بر اساس آخرین پیش بینی بانک جهانی، اقتصاد جهانی به طور خطرناکی به سقوط در رکود نزدیک شده است.

اکنون رشد اقتصادی جهان در سال جاری 1.7 درصد پیش‌بینی می‌شود، که در واقع از 3 درصدی که در ماه ژوئن انتظار داشتیم، نزولی است. در مورد اینکه چرا، خوب، انتخاب غم انگیز خود را انتخاب کنید. البته در بالای لیست، حمله روسیه به اوکراین را می‌یابیم. اما تورم، نرخ‌های بهره بالاتر، مشکلات زنجیره تامین مرتبط با کووید و عقب‌نشینی از روند جهانی‌سازی که قبلاً برای دهه‌ها مسلط بود، همگی به شکلی بدخواهانه ظاهر می‌شوند.

اگر درستی بانک جهانی ثابت شود، به جز سال‌های 2009 و 2020، به پایین‌ترین رشد جهانی از سال 1991 تا کنون خیره شده‌ایم. و این سال‌ها سال‌هایی هستند که به لطف – به ترتیب – به لطف جهانی شدن، رکودهای جهانی به نام خود دارند. بحران مالی و کووید

علاوه بر این، اگر سال 2023 به این فهرست بپیوندد، این اولین بار از دهه 1930 است که دو رکود جهانی در یک دهه رخ می دهد. دهه 1920 ممکن است غوغا کرده باشد. بر اساس شواهد فعلی، دهه 2020 خوش شانس خواهد بود که صرفاً با ناله کردن از بین برود. بر اساس گزارش ها، تحلیلگران بارکلیز کاپیتال هشدار می دهند که سال 2023 شاهد بدترین شرایط اقتصادی جهانی در چهل سال گذشته خواهد بود.

کندی بازار توسعه یافته یک نشانه شوم است

نگران کننده است که ما شاهد کاهش شدید رشد در ثروتمندترین اقتصادهای جهان بوده ایم. به طور کلی در سال 2022 حدود 2.5٪ بود. امسال ممکن است 0.5٪ کاهش یابد. شاید. برای بیش از بیست سال، سقوط هایی مانند آن، رکود جهانی را پیش بینی کرده است.

اما این رکودها دقیقاً چگونه تعریف می شوند، و اگر بتوانیم از رکودهایی که قبلاً رفته اند چیزی یاد بگیریم، چه می شود؟

برای اهداف این مقاله، ما بر رکود در عصر مدرن و صنعتی تمرکز خواهیم کرد. مورخان بدون شک در مورد ضربه جهانی که عصر یخبندان، سقوط روم، و هر تعداد از بلایای دور تاریخی به بشریت تحمیل کرده اند، حدس های دقیق و علمی زده اند. ما آنها را به آنها واگذار می کنیم.

رکود جهانی دقیقاً چیست؟

تعریف عمومی پذیرفته شده الف ملی رکود به آن «دو ربع متوالی رشد منفی» بستگی دارد که برای سیاستمداران در همه جا وحشتناک است. متأسفانه، یک رکود جهانی را نمی‌توان خیلی محدود تعریف کرد، یا در واقع به این راحتی احساس کرد. این احتمال وجود دارد که تعداد کمی از فعالان اقتصادی در کشوری که دچار رکود شده است کاملاً از آن مصون باشند. با این حال، یک رکود جهانی همه کشورها را به طور یکسان تحت تاثیر قرار نمی دهد، و رکود ملی زمانی که یک رکود جهانی اتفاق می افتد، لازم نیست. به عنوان مثال، پنج رکود جهانی تایید شده از سال 1950 در ایالات متحده بازتاب داشته است. اما ایالات متحده نیز در همان دوره یک مورد اضافی داشت.

بنابراین، چگونه رکود جهانی را تعریف کنیم؟

خوب، صندوق بین‌المللی پول در گذشته گفته بود که نرخ رشد سالانه کل تولید ناخالص داخلی (GDP) کمتر از 3 درصد واجد شرایط است. شاید یک تعریف ظریف تر و شاید به طور گسترده پذیرفته شده، دوره ای باشد که در آن تولید ناخالص داخلی سرانه جهان رو به کاهش است.

با این معیار از سال 1870، 14 رکود جهانی و پنج مورد از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 رخ داده است. در مورد آنچه که ممکن است یاد بگیریم، خوب، جدیدترین – رکودهای 2009 و 2020 – ریشه در موارد بسیار خاصی داشت. علل یکباره اولین مورد با فروپاشی بازارهای وام مسکن ارزان قیمت ایالات متحده آغاز شد. آرماگدون بانکی بعدی به لطف برآورد طولانی و فاجعه بار ریسک مالی به وجود آمد که بسیاری از افراد در این بخش، به اشتباه، انگیزه داشتند تا اجازه دهند. دومی نتیجه مستقیم گسترش سریع و شگفت انگیز کووید-19 و اقدامات انجام شده در سراسر جهان برای شکست این ویروس بود.

دانش تجارت پایه

مبانی کلان

توصیه شده توسط دیوید کوتل

با این حال، همه رکودهای جهانی دلایل خاص و نزدیک خود را دارند. پیش‌بینی این موارد قبل از واقعیت بسیار دشوار است، و دروس کلی را به نسبت دشوار می‌سازد. رکودهای جهانی در سال‌های 1975 و 1979 توسط شوک‌های قیمت نفت آغاز شد و هزینه‌های بالای انرژی همچنان اقتصاد جهانی را تا سال 1982 که رکود دیگری رخ داد، ویران می‌کرد. نسخه 1991 ریشه در بحران اعتباری ایالات متحده، اولین جنگ خلیج فارس و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی داشت.

با این حال، بسیاری از آنها با افزایش قیمت شروع می شوند، خواه ناشی از افزایش قیمت یک کالای اساسی باشد یا به دلایل دیگر. در اقتصادهای توسعه‌یافته و پول‌گرا، افزایش تورم تقریباً منجر به افزایش هزینه‌های استقراض می‌شود. به هر حال بانک‌های مرکزی موظف هستند تورم را کنترل کنند. مشکل این است که در حالی که همین سیستم شامل کند کردن اقتصاد می شود، وقتی رکود تهدید می شود، ترفند مهار رشد قیمت بدون وارد کردن آسیب های اقتصادی بسیار شدیدتر از حد لازم بسیار سخت تر می شود.

یک دوره بسیار طولانی از تورم مطیع و اساساً هزینه‌های استقراض ناچیز، خاطرات دشواری ایجاد این تعادل را کمرنگ کرده است. و این مایه شرمساری است زیرا به نظر می رسد که شانس مبارزه با تورم و اجتناب از حداقل یک رشته رکودهای مضر ملی در حال محو شدن است.

بانک‌های مرکزی از خط خطرناکی عبور می‌کنند

سیاستمداران منطقه یورو، بریتانیا و ایالات متحده در حال حاضر از بانک‌های مرکزی می‌خواهند که سرعت افزایش نرخ بهره را آسان کنند، همانطور که فکر می‌کردند خود بانک‌های مرکزی به ذهنشان خطور نکرده بود. با این حال، در حالی که تورم همچنان بالاتر از هدف باقی می ماند، مقامات پولی مستقل استدلال می کنند که آنها موظف هستند این درخواست ها را نادیده بگیرند و هزینه های وام را بالا نگه دارند.

و حداقل شش عامل مشترک در همه رکودهای جهانی وجود دارد. هم شاهد افزایش بیکاری و هم کاهش دستمزدها هستیم. این ترکیبی سمی هم برای حقوق بگیران و هم برای سیاستمداران است، بنابراین بی ثباتی سیاسی در حال افزایش است. در دنیای مالی، در حالی که قیمت دارایی ها بدتر می شود، سرمایه گذاری به تعویق می افتد یا به طور کامل رها می شود، حتی اگر به شدت کاهش پیدا نکند. نرخ های پیش فرض افزایش می یابد، بخش های مالی ضعیف تر را خالی می کند و حتی به قوی ترین بخش ها ضربه می زند. دریافت اعتبار بسیار سخت می شود. این آخرین عامل احتمالاً یک مشکل بزرگ برای نسلی از فعالان بازار است که به یاد نمی آورند چیزی جز آسان بودن آن باشد.

پس آیا نوری در این تاریکی وجود دارد؟ خوب، یک خرده کوچک راحتی را می توان در این واقعیت یافت که، در حالی که جهان ممکن است به رکود نزدیک باشد، هنوز آنجا نیست. در حالی که به نظر می رسد احتمال کمی برای صلح در اوکراین به این زودی وجود داشته باشد، وضعیت در آنجا روان است و یک توقف معنی دار خصومت ها مطمئناً در کنار زدن پیش بینی های تاریک کنونی کمک زیادی خواهد کرد.

حتی اگر اینطور نباشد، رکودها در مقایسه با مراحل توسعه، به طرز ترحم‌آمیزی کوتاه مدت هستند. متوسط ​​طول یک حدود یازده ماه است.

فقط خیلی طولانی تر به نظر می رسد.

— توسط دیوید کوتل برای DailyFX

هوشمندتر تجارت کنید – برای خبرنامه DailyFX ثبت نام کنید

نظرات بازار به موقع و قانع کننده را از تیم DailyFX دریافت کنید

مشترک شدن در خبرنامه





منبع